Cramer’s ministerie van Vrom stelde 65 miljoen euro voor de regeling beschikbaar, de autobranche legde daar nog eens 20 miljoen euro bij. "Over de milieueffecten van deze regeling blijft het aan alle kanten stil. Er wordt hooguit gerefereerd aan een tabel met onbekende herkomt op de site mileucentraal.nl waarin de absolute milieubelastingwinst per gereden kilometer wordt weergegeven. Men gaat echter voorbij aan het minimale autogebruik van deze gebruikersgroep en het feit dat veel auto’s sowieso voor sloop in aanmerking kwamen. Op een wagenpark van negen miljoen voertuigen vind je de effecten van de regeling slechts ver achter de komma terug", aldus Clem Dickmann van Aumacon.

Bovendien beluisterde Aumacon geluiden vanuit de sloop- en recyclewereld, die erop neerkomen dat een versnelde stroom sloopauto’s eigenlijk alleen maar leidt tot proces hick-ups en marktverstoringen. Bovendien ligt de keuze om een ingenomen auto ook daadwerkelijk ter sloop aan te bieden bij de inruilende autodealer. In een aantal gevallen zal deze dealer ertoe besluiten de auto alsnog terug in de markt te zetten.

Bovag-woordvoerer Paul de Waal nuanceert de zaak. "Zowel wij als Bovag als de minister zijn overtuigd van de milieuwinst van de sloopregeling. De regeling kan met name op lokaal niveau, in binnensteden waar men worstelt met het halen van Europese normen voor luchtkwaliteit, zoden aan de dijk zetten. Al helemaal als steden zoals Den Haag en Amsterdam inderdaad gaan aanhaken met een eigen premie, zoals ze van plan zijn. Je neemt simpelweg versneld een hap uit het meest vervuilende deel van het wagenpark."

 

De belangrijkste kritiek die het bureau Aumacon op de sloopregeling heeft, is de vermeende stimulans voor de verkoopresultaten van de autobedrijven die van de regeling uit zou gaan. De regeling stimuleert de vraag naar occasions waar toch al een tekort van bestond, namelijk de kleinere auto’s. De autohandel kan en zal niet anders dan reageren met het prijsinstrument. Deze auto’s worden dus gewoon duurder en het klantvoordeel is verdwenen. Dickmann: "Een dergelijke branchestimulans had de minister vast niet voor ogen. Het is een onzinnig gebruik van gemeenschapsgeld."  Aumacon verbaast zich ook over de mate waarin de auto-importeurs inhaken op deze regeling. Naar schatting wordt er door de importeurs zo’n 25 miljoen euro aan sloopregelingadvertenties en -commercials uitgegeven. "Een desperate actie omdat de regeling nauwelijks extra kopers van nieuwe auto’s zal opleveren."

Ook hierover geeft Bovag een ander geluid. De Waal: "We moeten de Nederlandse sloopregeling niet verwarren met de Duitse. In Duitsland is de regeling bedoeld om de nationale industrie te stimuleren, in Nederland is hij bedoeld om de handel een zetje te geven want die ligt immers redelijk op zijn gat. Wij verwachten dat door de sloopregeling er weer gang komt in de handel, zowel in nieuw als in gebruikt, waarbij we hopen op een domino-effect. De bottom-line is: we willen de consument verleiden weer naar de showroom te gaan en te gaan consumeren. Het geld is er immers vaak wel."

 

Zie ook: Dealers bezorgd over voorfinanciering slooppremie