Elektrische auto is goednieuwsshow auto-industrie

De elektrische auto leidt niet tot een lagere CO2-uitstoot en wordt alleen maar gepropageerd om de auto-industrie te redden. Dat stelt Karel van Broekhoven, elektrotechnisch ingenieur en oud-wethouder van Verkeer in de gemeente Haarlem. Mensen moeten vooral blijven rijden anders stort een hele industrietak in elkaar.

Dat zei Van Broekhoven onlangs in een artikel in De Volkskrant. Minister Eurlings van Verkeer stelde in zijn ‘Plan van aanpak elektrisch rijden’ van begin juli dat Nederland gidsland kan worden op het gebied van elektrisch autorijden. Een flinke stapel rapporten van respectabele onderzoeksinstituten als TNO, ECN en WNF moet dit verhaal ondersteunen. Allemaal hebben zij zeer optimistische verwachtingen over de afname van de CO2-uitstoot als we massaal overstappen op de elektrische auto. Wie op zoek gaat naar de berekeningen en onderbouwingen van die optimistische conclusies raakt echter verdwaald in een ratjetoe aan vaak willekeurige aannames, stelt Van Broekhoven in zijn opiniestuk. Regelmatig wordt verwezen naar andere rapporten, die ook weer doorverwijzen. De rapporten praten elkaar na zonder de kern van de zaak behoorlijk te onderzoeken.
Van Broekhoven: ‘Toch leert een eenvoudige redenering dat elektrisch rijden niet minder energie kost dan rijden op diesel. Opwekking van elektriciteit heeft in Nederland immers een rendement van nog geen 50 procent. Die elektriciteit moet dan nog worden getransporteerd naar het stopcontact, opgeslagen in een batterij, er weer uitgehaald en tenslotte door een elektromotor in een beweging van de wielen worden omgezet. Daarbij gaat steeds wat energie verloren. Uiteindelijk komt 35 procent van de energie in de wielen terecht. Dat verschilt niet noemenswaard van een dieselmotor die een rendement van 40 procent kan halen en waar alleen nog een versnellingsbak zorgt voor wat energieverlies.’
Wat in geen enkel rapport wordt meegerekend, waarschuwt de ingenieur, is dat de elektrische auto minstens tweehonderd kilo aan accu’s moet meeslepen en dat kost extra energie. En ’s winters moet de auto verwarmd worden. Dat gebeurt bij de diesel met afvalwarmte van de motor, wat dus geen energie kost. ‘Bij de elektrische auto moet dat uit de accu komen, en kost het tien procent extra energie.’
Verder stelt Van Broekhoven dat alle rapporten een essentiële redeneerfout maken met betrekking tot duurzame elektriciteit. Men stelt eenvoudig dat, als in een zeker jaar twintig procent van de stroom duurzaam wordt opgewekt, elektrische auto’s dus voor twintig procent duurzaam rijden. Dat lijkt logisch, maar is fout want die duurzame stroom wordt eenvoudig weggehaald bij de andere elektriciteitsgebruikers, zegt hij. ‘Er wordt namelijk niet meer wind-, zonne- of andere elektriciteit opgewekt bij de aankoop van een elektrische auto. Uiteindelijk moet de elektriciteit voor die auto’s gewoon uit centrales komen. De conclusie is dat elektrische auto’s geen vermindering van uitstoot tot gevolg hebben.’
Van Broekhoven: ‘Het zou anders zijn als er een extra investering gedaan zou worden in wind- of zonnestroom voor elke elektrische auto. En dat zal niet gebeuren vanwege de kosten die daaraan verbonden zijn. Per auto zouden dan immers tienduizenden euro’s in windparken of zonnecentrales gestoken moeten worden.’ Tot slot noemt hij toch nog wel enkele voordelen van elektrisch rijden. ‘De uitstoot van schadelijke stoffen zoals stikstofoxyden en fijnstof wordt minder. Die uitstoot vindt plaats in de stad en op de autoweg waar mensen het inademen. De elektriciteitscentrales stoten ook schadelijke stoffen uit maar staan vaak verder buiten de bebouwing.’ Maar: dit is slechts een beperkt voordeel, afgezet tegen alle nadelen van de auto zoals de vele doden en gewonden in het verkeer, het ruimtebeslag, de versnippering van landschappen door asfalt. Die verbeteren niet met de komst van de elektrische auto, waarschuwt Van Broekhoven. Wil men de mobiliteit vergroenen, kan men beter minder auto’s en meer openbaar vervoer laten rijden. Waarom wordt er dan toch zo’n poeha over elektrisch rijden gemaakt? Het antwoord, stelt Van Broekhoven, is verbluffend simpel en beschamend: er is behoefte aan goed nieuws over de auto. Mensen moeten vooral blijven rijden, anders stort een hele industrietak in elkaar. ‘Zolang met schijnoplossingen als deze de milieubeweging en de linkse politiek zand in de ogen kan worden gestrooid, hoeven echte oplossingen zoals forse verschuiving van auto naar openbaar vervoer niet ter hand te worden genomen en kunnen de zittende captains of industry nog even verder varen met hun verouderde industriële vloot. Goed nieuws wordt graag geloofd. De elektrische auto als groenwasmachine van asfalt.’

 

 

 

 

Reacties

Het technicsche verhaal van Van Broekhoven snijdt wel hout, maar zijn conclusie om het waarom raakt kant noch wal.

Afhankelijkheid van koolwaterstoffen als energiebron voor de auto (en vrachtauto EN alle andere huidige vervoersmiddelen afhankelijk van fossiele brandstoffen) heeft slechts nog een beperkte levensduur. De voorraden raken immers op. Dus willen we met zijn allen mobiel blijven (iets dat in de huidige economie toch echt een “motor” is) dan zal de industrie alternatieven moeten ontwikkelen. Dat de industrie (bestaand of nieuw is niet van belang) daar een duidelijke richtlijn en stimulans van de overheid nodig heeft is duidelijk. “De Industrie” bestaat namelijk niet als een georganiseerd orgaan dat zijn eigen oplossingen nog kan creeren zonder de aanzienlijke financiele risicos die daarmee gepaard gaan.

Dus misschien is CO2 reductie het labeltje dat er aan is gehangen, het initiatief van de overheid is toch echt nodig.
Blijft de discussie of de overheid de juiste lange termijn visie heeft mbt vervoer en energie verbruik natuurlijk. En ik denk dat de industrie juist gebaat is bij een duidelijke overheidsvisie.

Maar om het plan van Eurlings af te doen als een lobbyactie van de industrie is kost door de bocht en getuigt van weinig kennis van die industrie.

Geplaatst door: J.H. op

Meneer van Broekhoven denkt blijkbaar dat de benzine en de diesel “”vanzelf”” als een soort water uit de bron, bij een pompstation belanden?
Hij vergeet in zijn rendementsvergelijking voor het gemak de hele keten van winning, transport en raffinage!
Daarnaast blaast een fossiele motor heel wat meer onaangename zaken uit dan alleen CO2; fijnstof met al zijn minder prettige gevolgen om er maar 1-tje te noemen…
Maar fietsen blijft natuurlijk inderdaad het schoonste!

Geplaatst door: solar op
Elektrische auto is goednieuwsshow auto-industrie - Automobielmanagement.nl

Elektrische auto is goednieuwsshow auto-industrie

De elektrische auto leidt niet tot een lagere CO2-uitstoot en wordt alleen maar gepropageerd om de auto-industrie te redden. Dat stelt Karel van Broekhoven, elektrotechnisch ingenieur en oud-wethouder van Verkeer in de gemeente Haarlem. Mensen moeten vooral blijven rijden anders stort een hele industrietak in elkaar.

Dat zei Van Broekhoven onlangs in een artikel in De Volkskrant. Minister Eurlings van Verkeer stelde in zijn ‘Plan van aanpak elektrisch rijden’ van begin juli dat Nederland gidsland kan worden op het gebied van elektrisch autorijden. Een flinke stapel rapporten van respectabele onderzoeksinstituten als TNO, ECN en WNF moet dit verhaal ondersteunen. Allemaal hebben zij zeer optimistische verwachtingen over de afname van de CO2-uitstoot als we massaal overstappen op de elektrische auto. Wie op zoek gaat naar de berekeningen en onderbouwingen van die optimistische conclusies raakt echter verdwaald in een ratjetoe aan vaak willekeurige aannames, stelt Van Broekhoven in zijn opiniestuk. Regelmatig wordt verwezen naar andere rapporten, die ook weer doorverwijzen. De rapporten praten elkaar na zonder de kern van de zaak behoorlijk te onderzoeken.
Van Broekhoven: ‘Toch leert een eenvoudige redenering dat elektrisch rijden niet minder energie kost dan rijden op diesel. Opwekking van elektriciteit heeft in Nederland immers een rendement van nog geen 50 procent. Die elektriciteit moet dan nog worden getransporteerd naar het stopcontact, opgeslagen in een batterij, er weer uitgehaald en tenslotte door een elektromotor in een beweging van de wielen worden omgezet. Daarbij gaat steeds wat energie verloren. Uiteindelijk komt 35 procent van de energie in de wielen terecht. Dat verschilt niet noemenswaard van een dieselmotor die een rendement van 40 procent kan halen en waar alleen nog een versnellingsbak zorgt voor wat energieverlies.’
Wat in geen enkel rapport wordt meegerekend, waarschuwt de ingenieur, is dat de elektrische auto minstens tweehonderd kilo aan accu’s moet meeslepen en dat kost extra energie. En ’s winters moet de auto verwarmd worden. Dat gebeurt bij de diesel met afvalwarmte van de motor, wat dus geen energie kost. ‘Bij de elektrische auto moet dat uit de accu komen, en kost het tien procent extra energie.’
Verder stelt Van Broekhoven dat alle rapporten een essentiële redeneerfout maken met betrekking tot duurzame elektriciteit. Men stelt eenvoudig dat, als in een zeker jaar twintig procent van de stroom duurzaam wordt opgewekt, elektrische auto’s dus voor twintig procent duurzaam rijden. Dat lijkt logisch, maar is fout want die duurzame stroom wordt eenvoudig weggehaald bij de andere elektriciteitsgebruikers, zegt hij. ‘Er wordt namelijk niet meer wind-, zonne- of andere elektriciteit opgewekt bij de aankoop van een elektrische auto. Uiteindelijk moet de elektriciteit voor die auto’s gewoon uit centrales komen. De conclusie is dat elektrische auto’s geen vermindering van uitstoot tot gevolg hebben.’
Van Broekhoven: ‘Het zou anders zijn als er een extra investering gedaan zou worden in wind- of zonnestroom voor elke elektrische auto. En dat zal niet gebeuren vanwege de kosten die daaraan verbonden zijn. Per auto zouden dan immers tienduizenden euro’s in windparken of zonnecentrales gestoken moeten worden.’ Tot slot noemt hij toch nog wel enkele voordelen van elektrisch rijden. ‘De uitstoot van schadelijke stoffen zoals stikstofoxyden en fijnstof wordt minder. Die uitstoot vindt plaats in de stad en op de autoweg waar mensen het inademen. De elektriciteitscentrales stoten ook schadelijke stoffen uit maar staan vaak verder buiten de bebouwing.’ Maar: dit is slechts een beperkt voordeel, afgezet tegen alle nadelen van de auto zoals de vele doden en gewonden in het verkeer, het ruimtebeslag, de versnippering van landschappen door asfalt. Die verbeteren niet met de komst van de elektrische auto, waarschuwt Van Broekhoven. Wil men de mobiliteit vergroenen, kan men beter minder auto’s en meer openbaar vervoer laten rijden. Waarom wordt er dan toch zo’n poeha over elektrisch rijden gemaakt? Het antwoord, stelt Van Broekhoven, is verbluffend simpel en beschamend: er is behoefte aan goed nieuws over de auto. Mensen moeten vooral blijven rijden, anders stort een hele industrietak in elkaar. ‘Zolang met schijnoplossingen als deze de milieubeweging en de linkse politiek zand in de ogen kan worden gestrooid, hoeven echte oplossingen zoals forse verschuiving van auto naar openbaar vervoer niet ter hand te worden genomen en kunnen de zittende captains of industry nog even verder varen met hun verouderde industriële vloot. Goed nieuws wordt graag geloofd. De elektrische auto als groenwasmachine van asfalt.’

 

 

 

 

Reacties

Het technicsche verhaal van Van Broekhoven snijdt wel hout, maar zijn conclusie om het waarom raakt kant noch wal.

Afhankelijkheid van koolwaterstoffen als energiebron voor de auto (en vrachtauto EN alle andere huidige vervoersmiddelen afhankelijk van fossiele brandstoffen) heeft slechts nog een beperkte levensduur. De voorraden raken immers op. Dus willen we met zijn allen mobiel blijven (iets dat in de huidige economie toch echt een “motor” is) dan zal de industrie alternatieven moeten ontwikkelen. Dat de industrie (bestaand of nieuw is niet van belang) daar een duidelijke richtlijn en stimulans van de overheid nodig heeft is duidelijk. “De Industrie” bestaat namelijk niet als een georganiseerd orgaan dat zijn eigen oplossingen nog kan creeren zonder de aanzienlijke financiele risicos die daarmee gepaard gaan.

Dus misschien is CO2 reductie het labeltje dat er aan is gehangen, het initiatief van de overheid is toch echt nodig.
Blijft de discussie of de overheid de juiste lange termijn visie heeft mbt vervoer en energie verbruik natuurlijk. En ik denk dat de industrie juist gebaat is bij een duidelijke overheidsvisie.

Maar om het plan van Eurlings af te doen als een lobbyactie van de industrie is kost door de bocht en getuigt van weinig kennis van die industrie.

Geplaatst door: J.H. op

Meneer van Broekhoven denkt blijkbaar dat de benzine en de diesel “”vanzelf”” als een soort water uit de bron, bij een pompstation belanden?
Hij vergeet in zijn rendementsvergelijking voor het gemak de hele keten van winning, transport en raffinage!
Daarnaast blaast een fossiele motor heel wat meer onaangename zaken uit dan alleen CO2; fijnstof met al zijn minder prettige gevolgen om er maar 1-tje te noemen…
Maar fietsen blijft natuurlijk inderdaad het schoonste!

Geplaatst door: solar op