Distributeur Louwman & Parqui van Toyota ‘betreurt het ten zeerste’ dat de berekeningen breed zijn uitgemeten in de pers en dat deze ‘eenzijdig en zonder gedegen brononderzoek zijn belicht en gegeneraliseerd’. Toyota Nederland vindt zelfs dat de conclusie moet zijn dat de berekening geen stand kan houden en revisie nodig heeft. ‘Daarbij komt dat diesels (veel) meer fijnstof en stikstofdioxide produceren en nooit ‘schoner’ kunnen worden genoemd, zoals naar aanleiding van de berekening van Milieu Centraal vaker dan eens in de pers is gebeurd’.
Toyota reageert zo fel op deze discussie omdat het merk momenteel in Nederland het best verkochte merk is en met de Prius zelfs het best verkochte model heeft en het imago van merk en model te vuur en te zwaard verdedigt. Toyota profiteert enorm van de Nederlandse bijtellingwetgeving. Dat de Prius zo razend populair is, komt vooral door de lage bijtelling van veertien procent. Ook uit het Nationaal Zakenauto Onderzoek 2009 van RDC en AM, dat deze week zal worden vrijgegeven, blijkt dat de motivatie van de berijder om de Prius (of een andere hybride) te kiezen, primair voortkomt uit financieel gewin. De motivatie van de Toyota-distributeur over de berekening van Milieu Centraal is gedetailleerd. Om de redenering in stand te houden, is het originele persbericht van Toyota bijgevoegd.
Persbericht Toyota Prius alternatief voor diesel. |
Toch jammer dat Toyota / Louwman zo zwaar aanvecht wat Milieu Centraal heeft gesteld. Geeft dan ook zeer sterk te denken over de stevigheid waarmee de Prius dus echt in het zadel zit met zijn “schone” gedrag.!?
Ik denk dat het probleem misschien nog wel groter is dan dat Toyota ons wil laten geloven. Men spreekt niet eens over de impact op het milieu voor de produktie van een Prius. Als dat meegenomen zou worden dan denk ik dat het resultaat veel negatiever uit zou pakken dan dat men bij Toyota zou willen.
@theo,
De kritiek op de impact van de productie op het milieu heeft Toyota in het recente verleden al afdoende weerlegd. Waarom dan nog eens?
@Theo: het accupakket wordt in Japan gemaakt en niet geimporteerd. Tevens zijn er veel interieurdelen gemaakt van plantaardige stoffen.
@Jac en Kees: Recentelijk is er nog een onderzoek gepubliceerd in de US over de recyclebaarheid van de accupacks. Daaruit blijkt dan men nog niet in staat is om de accupakketten te recyclen zelfs niet in het lab. Gebruik van zeer milieuvriendelijke materialen is eerder gewoonte dan uitzondering bij vrijwel iedere autofabrikant.
Wat echt jammer is dat een ieder nooit kijkt naar de human footprint van een auto. Waar komen de onderdelen vandaan?
Tel dit op en je schrikt dan hoeveel een auto in totaal aan CO2 produceert.
Productie+verbruik=totaal rendement.