Distributeur Louwman & Parqui van Toyota ‘betreurt het ten zeerste’ dat de berekeningen breed zijn uitgemeten in de pers en dat deze ‘eenzijdig en zonder gedegen brononderzoek zijn belicht en gegeneraliseerd’. Toyota Nederland vindt zelfs dat de conclusie moet zijn dat de berekening geen stand kan houden en revisie nodig heeft. ‘Daarbij komt dat diesels (veel) meer fijnstof en stikstofdioxide produceren en nooit ‘schoner’ kunnen worden genoemd, zoals naar aanleiding van de berekening van Milieu Centraal vaker dan eens in de pers is gebeurd’.
Toyota reageert zo fel op deze discussie omdat het merk momenteel in Nederland het best verkochte merk is en met de Prius zelfs het best verkochte model heeft en het imago van merk en model te vuur en te zwaard verdedigt. Toyota profiteert enorm van de Nederlandse bijtellingwetgeving. Dat de Prius zo razend populair is, komt vooral door de lage bijtelling van veertien procent. Ook uit het Nationaal Zakenauto Onderzoek 2009 van RDC en AM, dat deze week zal worden vrijgegeven, blijkt dat de motivatie van de berijder om de Prius (of een andere hybride) te kiezen, primair voortkomt uit financieel gewin. De motivatie van de Toyota-distributeur over de berekening van Milieu Centraal is gedetailleerd. Om de redenering in stand te houden, is het originele persbericht van Toyota bijgevoegd.

 Persbericht Toyota Prius alternatief voor diesel.