Snellader zorgt voor mislukken demo collision warning Volvo [mét filmpje]

Het Safety Center van Volvo Cars in het Zweedse Torslanda in de buurt van Gotenburg bestaat tien jaar. Onder het toeziend oog van honderd journalisten ging een test jammerlijk de mist in. Schuldige: een snellader.

De verjaardag werd begin mei gevierd in aanwezigheid van honderd internationale journalisten. Voor de gelegenheid werd eerste een botsproef gedaan met twee V70’s. Maar bij de tweede test, aangekondigd als safety demonstration, ging het mis. Er kwam een glanzende S60 naar buiten rijden die zich vervolgens achterop een met betonblokken geladen stilstaande oplegger stortte. Maar dat had dus niet gemoeten. De Volvo-ploeg stond eventjes aan de grond genageld maar al snel nam safety advisor Thomas Broberg het woord om te vertellen dat de proef was mislukt. Als hij dat niet had gezegd, was ‘t de meeste aanwezigen waarschijnlijk niet opgevallen want het leek immers gewoon een botsproef. Maar Broberg vertelde onomwonden dat Volvo had willen laten zien hoe het zogenoemde collision warning system werkt als de bestuurder bij 35 kilometer per uur even niet oplet en de voorligger opeens stilstaat. Dan moet het systeem de auto afremmen zodat die de voorligger niet raakt. “We zullen meteen de data uitlezen en jullie straks laten weten wat er fout ging”, meldde Broberg. Welnu, het bleek te gaan om een probleem bij de voorbereiding van de test. Die ochtend startte de S60 niet vanwege een lege accu en met het oog op de geplande test , die om 12.15 uur zou worden uitgevoerd, is de accu aan de snellader gezet. “Voor zover wij kunnen nagaan is er iets mis gegaan bij de verdere voorbereiding”, aldus Broberg. In de analyse, die later werd uitgereikt, zegt Volvo dat de collision warning niet werkte omdat waarschijnlijk ‘de snellader iets heeft ontregeld in het elektrische circuit van de auto’. Een menselijke bestuurder had de waarschuwing kunnen zien in het display in het instrumentenpaneel, die inderdaad is verschenen. Een testdummy kan dat nog niet. De openheid hierover siert Volvo. “Wij zijn ons ervan bewust dat het altijd fout kan gaan,” zei Broberg later. “Vijfhonderd keer gaat het goed en vervolgens gaat het toch nog mis.” In het Volvo Safety Center kunnen jaarlijks vierhonderd tests worden uitgevoerd. In het afgelopen decennium zijn drieduizend botsproeven gedaan, waaronder een behoorlijk aantal met modellen van de andere (voormalige) Ford-divisies. Ook nu Volvo is overgenomen door Geely zal bijvoorbeeld Aston Martin toch blijven gebruikmaken van het testlaboratorium.

Snellader zorgt voor mislukken demo collision warning Volvo [mét filmpje] - Automobielmanagement.nl

Snellader zorgt voor mislukken demo collision warning Volvo [mét filmpje]

Het Safety Center van Volvo Cars in het Zweedse Torslanda in de buurt van Gotenburg bestaat tien jaar. Onder het toeziend oog van honderd journalisten ging een test jammerlijk de mist in. Schuldige: een snellader.

De verjaardag werd begin mei gevierd in aanwezigheid van honderd internationale journalisten. Voor de gelegenheid werd eerste een botsproef gedaan met twee V70’s. Maar bij de tweede test, aangekondigd als safety demonstration, ging het mis. Er kwam een glanzende S60 naar buiten rijden die zich vervolgens achterop een met betonblokken geladen stilstaande oplegger stortte. Maar dat had dus niet gemoeten. De Volvo-ploeg stond eventjes aan de grond genageld maar al snel nam safety advisor Thomas Broberg het woord om te vertellen dat de proef was mislukt. Als hij dat niet had gezegd, was ‘t de meeste aanwezigen waarschijnlijk niet opgevallen want het leek immers gewoon een botsproef. Maar Broberg vertelde onomwonden dat Volvo had willen laten zien hoe het zogenoemde collision warning system werkt als de bestuurder bij 35 kilometer per uur even niet oplet en de voorligger opeens stilstaat. Dan moet het systeem de auto afremmen zodat die de voorligger niet raakt. “We zullen meteen de data uitlezen en jullie straks laten weten wat er fout ging”, meldde Broberg. Welnu, het bleek te gaan om een probleem bij de voorbereiding van de test. Die ochtend startte de S60 niet vanwege een lege accu en met het oog op de geplande test , die om 12.15 uur zou worden uitgevoerd, is de accu aan de snellader gezet. “Voor zover wij kunnen nagaan is er iets mis gegaan bij de verdere voorbereiding”, aldus Broberg. In de analyse, die later werd uitgereikt, zegt Volvo dat de collision warning niet werkte omdat waarschijnlijk ‘de snellader iets heeft ontregeld in het elektrische circuit van de auto’. Een menselijke bestuurder had de waarschuwing kunnen zien in het display in het instrumentenpaneel, die inderdaad is verschenen. Een testdummy kan dat nog niet. De openheid hierover siert Volvo. “Wij zijn ons ervan bewust dat het altijd fout kan gaan,” zei Broberg later. “Vijfhonderd keer gaat het goed en vervolgens gaat het toch nog mis.” In het Volvo Safety Center kunnen jaarlijks vierhonderd tests worden uitgevoerd. In het afgelopen decennium zijn drieduizend botsproeven gedaan, waaronder een behoorlijk aantal met modellen van de andere (voormalige) Ford-divisies. Ook nu Volvo is overgenomen door Geely zal bijvoorbeeld Aston Martin toch blijven gebruikmaken van het testlaboratorium.