Toyota beste automerk in Best Global Brands 2008

Toyota is het beste automerk in de jaarlijkse Best Global Brands, een lijst van Interbrand en BusinessWeek voor 2008.

Het Japanse merk staat op 6, net als in 2007. Mercedes valt net buiten de top tien, op 11 (vorig jaar 10). En BMW volgt op 13.

Die volgorde spoort met de eerder gepubliceerde Eurobrand-ranglijst van het European Brand Institute. Daarin neemt Mercedes een zesde plaats in en BMW de zevende.

Duurzaamheid bleek een drijvende kracht achter merksucces. Jez Frampton, topman van Interbrand: "De ranglijst van de Best Global Brands 2008 vormt een afspiegeling van de wereldeconomie. De Amerikaanse kredietcrisis, de groei van opkomende markten en het toenemende belang van duurzaamheid zijn stuk voor stuk ontwikkelingen die zich vertalen in het stijgen dan wel dalen van merken op de lijst."

Honda (op 20 het vierde automerk in merkwaarde) en Mercedes ontwikkelden nieuwe, energiezuiniger modellen. Honda was de enige autofabrikant die dit jaar in de VS hogere omzetten rapporteerde (in juni 2008) dan vorig jaar. Volkswagen volgt na Ford op plaats 53, Audi op 67 en Hyundai op 72. Dan Porsche pas op een 75ste plek, en Lexus staat 90. En Ferrari komt niet hoger dan 93. BP (84) verhoogde zijn merkwaarde door flink te investeren in groenere energie en investeringen in duurzame energiebronnen.

Voor de achtste keer op rij werd Coca Cola de Best Global Brand, mede dankzij de nieuwe Coca Cola Zero. IBM stoot Microsoft van de tweede plaats. In de Best Global Brands 2008-lijst moet Toyota verder GE en Nokia voor zich dulden. Ook dit jaar zijn er trouwens weer drie Nederlandse merken vertegenwoordigd in de lijst. Philips, ING en Shell, op 43, 86 en 97.

 

Bron: Interbrand, Adformatie, Molblog, FEM Business.

Klik hier voor de volledige lijst.

Toyota beste automerk in Best Global Brands 2008 - Automobielmanagement.nl

Toyota beste automerk in Best Global Brands 2008

Toyota is het beste automerk in de jaarlijkse Best Global Brands, een lijst van Interbrand en BusinessWeek voor 2008.

Het Japanse merk staat op 6, net als in 2007. Mercedes valt net buiten de top tien, op 11 (vorig jaar 10). En BMW volgt op 13.

Die volgorde spoort met de eerder gepubliceerde Eurobrand-ranglijst van het European Brand Institute. Daarin neemt Mercedes een zesde plaats in en BMW de zevende.

Duurzaamheid bleek een drijvende kracht achter merksucces. Jez Frampton, topman van Interbrand: "De ranglijst van de Best Global Brands 2008 vormt een afspiegeling van de wereldeconomie. De Amerikaanse kredietcrisis, de groei van opkomende markten en het toenemende belang van duurzaamheid zijn stuk voor stuk ontwikkelingen die zich vertalen in het stijgen dan wel dalen van merken op de lijst."

Honda (op 20 het vierde automerk in merkwaarde) en Mercedes ontwikkelden nieuwe, energiezuiniger modellen. Honda was de enige autofabrikant die dit jaar in de VS hogere omzetten rapporteerde (in juni 2008) dan vorig jaar. Volkswagen volgt na Ford op plaats 53, Audi op 67 en Hyundai op 72. Dan Porsche pas op een 75ste plek, en Lexus staat 90. En Ferrari komt niet hoger dan 93. BP (84) verhoogde zijn merkwaarde door flink te investeren in groenere energie en investeringen in duurzame energiebronnen.

Voor de achtste keer op rij werd Coca Cola de Best Global Brand, mede dankzij de nieuwe Coca Cola Zero. IBM stoot Microsoft van de tweede plaats. In de Best Global Brands 2008-lijst moet Toyota verder GE en Nokia voor zich dulden. Ook dit jaar zijn er trouwens weer drie Nederlandse merken vertegenwoordigd in de lijst. Philips, ING en Shell, op 43, 86 en 97.

 

Bron: Interbrand, Adformatie, Molblog, FEM Business.

Klik hier voor de volledige lijst.