De Nederlandse bruto mediabestedingen voor milieugerelateerde campagnes van automerken bedroegen in het derde kwartaal van 2008 bijna vier miljoen euro. Dat is zes  procent van de totale bruto mediabestedingen voor autocampagnes. In 2007 ging gemiddeld nog tien procent van de bestedingen naar groene autoreclames. Daartegenover staat dat de bruto mediabestedingen voor autocampagnes die zich richten op zuinig rijden stegen van 0,3 procent in het eerste kwartaal naar 6,3 procent in het derde kwartaal van dit jaar.

 

"Het lijkt erop de aanhoudende hoge brandstofkosten aanleiding zijn voor diverse automerken om hun zuinige modellen en motoren extra onder de aandacht te brengen", zegt Lars de Vries van Adfact. Daarmee verschuift volgens hem de trend van ‘goed voor het milieu’ naar ‘goed voor de portemonnee’. In totaal besteedden automerken de eerste drie kwartalen al voor bijna dertien miljoen euro aan groene autocampagnes en voor zes miljoen euro aan campagnes gericht op zuinig rijden. Dat is samen negentien miljoen euro. In heel 2007 werd totaal ruim 23 miljoen euro van het reclamebudget aan groene campagnes besteed.

 

Opvallend is dat vooral de merken in het hogere segment (zakelijke doelgroep) veel communiceren met de thema’s groen en/of zuinig. Audi en Mercedes zetten in op zuinig rijden terwijl BMW zwaar inzet op de techniek van milieuvriendelijker rijden. Lexus blijft steevast de hybride techniek als unieke verkoopargument naar voren schuiven. Volvo heeft dit jaar twee nieuwe zuinige en schone motoren geïntroduceerd in zijn Volvo V70 en S80 en dit via radio, dagbladen, internet en tijdschriften onder de aandacht gebracht.

 

Grote volumemerken – traditioneel ook de grootste adverteerders – zoals Renault, Peugeot, Opel, Ford, Hyundai, Suzuki en Fiat houden zich dit jaar opvallend stil op het gebied van milieu en zuinig rijden. Volkswagen is in het derde kwartaal met een campagne gestart om hun Blue Motion modellen – maken het mogelijk om ruim 1150 km non stop op 1 tank te rijden – onder de aandacht te brengen. Toyota adverteert met de hybride aangedreven Toyota Prius en benadrukt vooral het fiscale kostenvoordeel van energielabel A. Ook concurrent Honda brengt de Honda Hybrid (ook met energie label A) in stelling. Citroen en Daihatsu profileren zich zowel groen als zuinig.

 

Opvallend is dat in het suv-segment Land Rover, Hyundai en Kia met acties komen om de nadelen van hun energielabel en het hoge brandstofverbruik te compenseren.

In onderstaande tabel (getallen in euro’s) staan de Nederlandse bruto mediabestedingen in de eerste drie kwartalen van 2008 m.b.t. de thema’s groen en zuinig rijden.

 

Zie voor meer informatie op http://www.adfact.nl/.

 

 

 

2008

 

 

 

Merk

Groen

Zuinig rijden

% van totaal

Audi

 

   1,094,672.00

25%

BMW

 2,211,889.00

 

76%

Citroen

   2,084,998.00

 

20%

Citroen

 

  1,023,039.00

10%

Daihatsu

  2,485,367.00

 

46%

Daihatsu

 

      325,303.00

6%

Honda

      611,094.00

 

23%

Lexus

     887,826.00

 

32%

Mercedes

    270,431.00

 

4%

Mercedes

 

   1,248,107.00

16%

Mini

 

    520,699.00

70%

Smart

     122,191.00

 

76%

Smart

 

        20,652.00

13%

Toyota

   1,417,421.00

 

7%

Volkswagen

 

  1,494,696.00

10%

Volvo

     549,208.00

 

10%