Lexus duikelt vijfhonderd plaatsen in merkwaarde-onderzoek

Automerken leveren flink wat aan merkwaarde in. Dat blijkt onder meer uit de wereldwijde merkentop-1000 in de Millward Brown Optimor BrandZ survey 2009.

Toyota staat op 14 en moest twee plaatsen naar beneden vanwege een teruggang in merkwaarde van dik 35 miljard dollar naar krap 30 miljard. Dat is 15 procent minder. BMW staat op 18 en zakte van 28 naar 24 miljard dollar, ook 15 procent minder. In de top 25 van de lijst staan slechts twee automerken. Google staat op 1 met een merkwaarde van 100 miljard dollar. Microsoft en Coca-Cola staan 2 en 3.


In een ander onderzoek, naar merkwaarde in Nederland, blijkt dat Lexus in de ranglijst van sterkste merken in Nederland keldert van nummer 287 naar 753. Daarmee is het Japanse merk de grootste daler in merksterkte onder de automerken. Opvallend is dat het groeipotentieel van de categorie auto’s verder gelijk blijft, meldt merkenadviesbureau Consult Brand Strategy dat het onderzoek uitvoerde.


Het merk Wegenwacht doet het ook heel goed. Het merk heeft zich sinds de introductie van Route Mobiel beter weten te onderscheiden en wordt meer dan Route Mobiel gezien als authentieke, betrouwbare en vriendelijke leider. Het merk gaat van nummer 38 naar 13. Google en CliniClowns zijn de sterkste merken van Nederland. Nieuw in de Merken Top 10 van 2009 zijn Marktplaats.nl en Nederlandse Hartstichting.


De Verenigde Staten gaat als merk van plaats 316 naar 66, een logische verklaring is de verkiezing van Obama. Onder Bush is de VS gedaald van plek 42 naar 316. Feyenoord zakt door de slechte sportieve prestaties en de moeilijkheden in de top van de club van plaats 197 naar 482. Consult maakt deel uit van het wereldwijde Young & Rubicam Brands, dat op zijn beurt onderdeel is van het wereldwijde WPP-netwerk van marketing- en communicatiebedrijven.

 

 

 

 

 

 

Reacties

Lexus timmert niet hard genoeg aan de weg. Blijkbaar is er voor velen nog een hoge drempel te nemen, voordat met aan Lexus denkt. Als die drempel eenmaal geslecht is, wil men niets anders meer, want berijders van Lexus zijn over het algemeen razend enthousiast.

Geplaatst door: Kees-kun op
Lexus duikelt vijfhonderd plaatsen in merkwaarde-onderzoek - Automobielmanagement.nl

Lexus duikelt vijfhonderd plaatsen in merkwaarde-onderzoek

Automerken leveren flink wat aan merkwaarde in. Dat blijkt onder meer uit de wereldwijde merkentop-1000 in de Millward Brown Optimor BrandZ survey 2009.

Toyota staat op 14 en moest twee plaatsen naar beneden vanwege een teruggang in merkwaarde van dik 35 miljard dollar naar krap 30 miljard. Dat is 15 procent minder. BMW staat op 18 en zakte van 28 naar 24 miljard dollar, ook 15 procent minder. In de top 25 van de lijst staan slechts twee automerken. Google staat op 1 met een merkwaarde van 100 miljard dollar. Microsoft en Coca-Cola staan 2 en 3.


In een ander onderzoek, naar merkwaarde in Nederland, blijkt dat Lexus in de ranglijst van sterkste merken in Nederland keldert van nummer 287 naar 753. Daarmee is het Japanse merk de grootste daler in merksterkte onder de automerken. Opvallend is dat het groeipotentieel van de categorie auto’s verder gelijk blijft, meldt merkenadviesbureau Consult Brand Strategy dat het onderzoek uitvoerde.


Het merk Wegenwacht doet het ook heel goed. Het merk heeft zich sinds de introductie van Route Mobiel beter weten te onderscheiden en wordt meer dan Route Mobiel gezien als authentieke, betrouwbare en vriendelijke leider. Het merk gaat van nummer 38 naar 13. Google en CliniClowns zijn de sterkste merken van Nederland. Nieuw in de Merken Top 10 van 2009 zijn Marktplaats.nl en Nederlandse Hartstichting.


De Verenigde Staten gaat als merk van plaats 316 naar 66, een logische verklaring is de verkiezing van Obama. Onder Bush is de VS gedaald van plek 42 naar 316. Feyenoord zakt door de slechte sportieve prestaties en de moeilijkheden in de top van de club van plaats 197 naar 482. Consult maakt deel uit van het wereldwijde Young & Rubicam Brands, dat op zijn beurt onderdeel is van het wereldwijde WPP-netwerk van marketing- en communicatiebedrijven.

 

 

 

 

 

 

Reacties

Lexus timmert niet hard genoeg aan de weg. Blijkbaar is er voor velen nog een hoge drempel te nemen, voordat met aan Lexus denkt. Als die drempel eenmaal geslecht is, wil men niets anders meer, want berijders van Lexus zijn over het algemeen razend enthousiast.

Geplaatst door: Kees-kun op