Piquet kwam onlangs naar buiten met het nieuws dat hij van de teamleiding met opzet moest crashen in de Grote Prijs van Singapore van vorig jaar, zodat zijn Spaanse teamgenoot Fernando Alonso de wedstrijd kon winnen. ING – dat het team tot eind 2009 zou sponsoren – zegt het besluit te hebben genomen in samenspraak met Renault. In februari van dit jaar kondigde ING al aan het contract niet te zullen verlengen. Ook de rol als sponsor van de wedstrijdcyclus is, zoals in februari gemeld, na dit seizoen voorbij. Sinds begin 2007 was ING actief in de koningsklasse van de autosport, als hoofdsponsor van Renault en als titelsponsor van meerdere Grands Prix.

Vorige week stapte de Italiaanse teambaas Flavio Briatore en de technische directeur per direct op bij het Renault-team. Briattore is door de internationale autofederatie FIA levenslang uitgesloten en kan dus nooit terugkeren naar de Formule-1. Piquet kreeg geen straf omdat hij het verhaal opbiechtte.

Maar de combinatie Renault-ING was toch al niet een van de gelukkigste uit de sponsorgeschiedenis, betoogt columnist Reinier Koops in Het Financieele Dagblad van vandaag. ‘ING is in het tweede jaar van de sponsoring overvallen door de kredietcrisis. In tijden van massaontslag en bezuinigingen was het logisch dat de dure sponsoring van de autosport eraan moest geloven. De naamsbekendheid van een sponsorschap van nog geen drie seizoenen blijft niet lang hangen. Bovendien heeft ING weinig aan naamsbekendheid als het zich moet terugtrekken uit die gebieden. Afgelopen week werd een Australische dochter verkocht, eerder al een dochterbedrijf in Canada.’

Bij het einde van het Formule 1-project, dat naar schatting tussen 150 en 300 miljoen euro heeft gekost, past bescheidenheid, vindt Koops. ‘De aftocht blaas je niet op een loftrompet.’