CarNext: autobezit wordt populairder

Een hernieuwd enthousiasme voor autobezit en een groeiend vertrouwen in online aankopen van tweedehands auto’s nu consumenten hun weg proberen te vinden in het nieuwe normaal. Dat zijn de voornaamste conclusies van het CarNext Mobility Insights Report.

Het rapport geeft de belangrijkste trends onder automobilisten uit zes Europese landen op het gebied van eigendom, vertrouwen en duurzaamheid. Zo blijkt in de eerste plaats dat autobezit het afgelopen jaar aan populariteit heeft gewonnen. In Nederland geeft 51 procent van de ondervraagden aan ook na de pandemie meer te gaan autorijden. Het aantal consumenten dat de auto als hun belangrijkste vervoermiddel beschouwt, is gestegen tot 80 procent (tegenover 63 procent vóór de pandemie). 47 procent van de ondervraagden geeft aan nu meer voorstander te zijn van het bezit van een auto dan vóór de pandemie, tegenover slechts 19 procent die aangeeft hier minder een voorstander van te zijn.

Tweedehands

Verder neemt de populariteit van tweedehands auto’s toe. 65 procent van de ondervraagde Nederlanders heeft in de afgelopen 12 maanden een tweedehands auto gekocht of overweegt dat te doen, en onder millennials (24-35 jaar oud) is dat zelfs 74 procent. Verder geeft 39 procent aan dat ze nu eerder bereid zijn een tweedehands auto te kopen dan vijf jaar geleden. 68 procent van hen bevestigt dat dit komt doordat er nu tweedehandsauto’s van betere kwaliteit op de markt zijn.

Milieu

De vraag naar tweedehands auto’s wordt, stelt CarNext, ook gestimuleerd door milieubewustzijn. Driekwart van de deelnemers vindt belasting van het milieu belangrijk bij de aankoop van een tweedehands auto en de helft verklaart dat ze sinds het begin van de pandemie bewuster met duurzaamheid omgaan. 71 procent zegt dat dit de komende jaren alleen nog maar zal toenemen. Nederland staat wat dit betreft echter wel met Duitsland onderaan de lijst. De consument heeft verder steeds meer vertrouwen in e-commerce als verkoopkanaal voor gebruikte auto’s. Een op de drie Nederlandse consumenten zegt te overwegen een auto online te kopen, vooral vanwege het gemak (56 procent) en omdat zij het afgelopen jaar gewend zijn geraakt aan online kopen (48 procent).

Hernieuwd enthousiasme

Maarten van Neerven, CFO CarNext: “Er is een hernieuwd enthousiasme voor autobezit en autorijden in het nieuwe normaal, waarbij 1 op de 2 respondenten aangeeft nu liever een auto te bezitten vanwege de pandemie. Het groeiende belang van herbruikbaarheid onder consumenten biedt een enorme kans volgens CarNext, aangezien een groeiend aantal zich wendt tot betaalbare tweedehands auto’s van hoge kwaliteit om te voldoen aan hun mobiliteitsbehoeften voor de toekomst.”

Lees ook:
Occasionmarkt op recordhoogte

CarNext: autobezit wordt populairder - Automobielmanagement.nl

CarNext: autobezit wordt populairder

Een hernieuwd enthousiasme voor autobezit en een groeiend vertrouwen in online aankopen van tweedehands auto’s nu consumenten hun weg proberen te vinden in het nieuwe normaal. Dat zijn de voornaamste conclusies van het CarNext Mobility Insights Report.

Het rapport geeft de belangrijkste trends onder automobilisten uit zes Europese landen op het gebied van eigendom, vertrouwen en duurzaamheid. Zo blijkt in de eerste plaats dat autobezit het afgelopen jaar aan populariteit heeft gewonnen. In Nederland geeft 51 procent van de ondervraagden aan ook na de pandemie meer te gaan autorijden. Het aantal consumenten dat de auto als hun belangrijkste vervoermiddel beschouwt, is gestegen tot 80 procent (tegenover 63 procent vóór de pandemie). 47 procent van de ondervraagden geeft aan nu meer voorstander te zijn van het bezit van een auto dan vóór de pandemie, tegenover slechts 19 procent die aangeeft hier minder een voorstander van te zijn.

Tweedehands

Verder neemt de populariteit van tweedehands auto’s toe. 65 procent van de ondervraagde Nederlanders heeft in de afgelopen 12 maanden een tweedehands auto gekocht of overweegt dat te doen, en onder millennials (24-35 jaar oud) is dat zelfs 74 procent. Verder geeft 39 procent aan dat ze nu eerder bereid zijn een tweedehands auto te kopen dan vijf jaar geleden. 68 procent van hen bevestigt dat dit komt doordat er nu tweedehandsauto’s van betere kwaliteit op de markt zijn.

Milieu

De vraag naar tweedehands auto’s wordt, stelt CarNext, ook gestimuleerd door milieubewustzijn. Driekwart van de deelnemers vindt belasting van het milieu belangrijk bij de aankoop van een tweedehands auto en de helft verklaart dat ze sinds het begin van de pandemie bewuster met duurzaamheid omgaan. 71 procent zegt dat dit de komende jaren alleen nog maar zal toenemen. Nederland staat wat dit betreft echter wel met Duitsland onderaan de lijst. De consument heeft verder steeds meer vertrouwen in e-commerce als verkoopkanaal voor gebruikte auto’s. Een op de drie Nederlandse consumenten zegt te overwegen een auto online te kopen, vooral vanwege het gemak (56 procent) en omdat zij het afgelopen jaar gewend zijn geraakt aan online kopen (48 procent).

Hernieuwd enthousiasme

Maarten van Neerven, CFO CarNext: “Er is een hernieuwd enthousiasme voor autobezit en autorijden in het nieuwe normaal, waarbij 1 op de 2 respondenten aangeeft nu liever een auto te bezitten vanwege de pandemie. Het groeiende belang van herbruikbaarheid onder consumenten biedt een enorme kans volgens CarNext, aangezien een groeiend aantal zich wendt tot betaalbare tweedehands auto’s van hoge kwaliteit om te voldoen aan hun mobiliteitsbehoeften voor de toekomst.”

Lees ook:
Occasionmarkt op recordhoogte