In maart 15,5 procent minder occasions verkocht, ook daling in import en export

Zowel de verkoop van gebruikte personenauto’s als de im- en export van auto’s zijn in de afgelopen maand lager uitgekomen dan in maart 2021. Bij de occasionhandel kwam de daling uit op 15,5 procent, bij de export op 12 procent en bij de import op ruim 8 procent.

In maart verkochten de Nederlandse autobedrijven 100.631 gebruikte personenauto’s. In het eerste kwartaal werden 307.084 occasions afgeleverd, oftewel 3,7 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar, zo blijkt uit de cijfers van BOVAG en RDC. In januari en februari pluste de occasionverkoop nog ten opzichte van dezelfde maanden een jaar geleden. Feit is dat er niet alleen problemen zijn met de leveringen van nieuwe auto’s, maar dat het intussen ook knap lastig is om de juiste en voldoende occasions in de voorraad te krijgen, melden beide organisaties.

Stekker

De vakhandel leverde in het eerste kwartaal twee keer zoveel elektrische tweedehands personenauto’s af als in de eerste drie maanden van 2021. Dit jaar waren dat er 13.185, tegen 6.723 vorig jaar. Het aantal afgeleverde (plug-in) hybrides steeg met een kwart tot ruim 24.000, terwijl de verkoop van gebruikte diesels juist met een kwart daalde tot iets meer dan 26.000 stuks. Ook de afzet van tweedehands benzineauto’s nam af en daalde van ruim 255.000 exemplaren in het eerste kwartaal vorig jaar naar bijna 241.000 afgelopen kwartaal.

Meer import Q1

Verder werden in het eerste kwartaal van dit jaar 67.590 gebruikte personenauto’s geïmporteerd, bijna 4 procent meer dan een jaar geleden en het hoogste niveau ooit in het eerste kwartaal van een kalenderjaar. De noodzaak om occasions te importeren wordt alsmaar groter, omdat er door de leveringsproblemen voor nieuwe auto’s momenteel veel vraag naar (jong) gebruikte auto’s is. Dat het occasionaanbod ook in andere Europese landen steeds kleiner wordt, blijkt uit de importcijfers van maart. In die maand werden er met bijna 23.000 stuks ruim 2.100 auto’s minder ingevoerd dan in maart 2021. In de maanden januari en februari werd wel nog een stijging genoteerd, van respectievelijk ruim 12 en meer dan 10 procent.

Tot en met maart werden er wel dik drie keer zoveel elektrische occasions geïmporteerd als in het eerste kwartaal van 2021. De EV-invoer steeg van 1.505 stuks naar 4.784 afgelopen kwartaal, terwijl de import van hybrides -met en zonder stekker – ruimschoots verdubbelde van 5.177 naar 11.233. De populariteit van buitenlandse dieselauto’s bleef met ruim 6.800 geïmporteerde occasions aardig op peil en steeg zelfs licht ten opzichte van het eerste kwartaal vorig jaar. Benzineauto’s waren in de eerste drie maanden van 2022 daarentegen uit de gratie, getuige de daling van bijna 14 procent tot zo’n 44.500 stuks.

Export

Tenslotte blijkt uit de data van BOVAG en RDC ook dat er in de eerste drie maanden van 2022 bijna 76.500 personenauto’s zijn geëxporteerd en dat is ruim 2,5 procent minder dan in het eerste kwartaal vorig jaar. In maart daalde de export met 12 procent ten opzichte van dezelfde maand een jaar geleden.

Lees ook:
Wettelijke garantietermijn gaat naar 12 maanden

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reageren
500 tekens over
In maart 15,5 procent minder occasions verkocht, ook daling in import en export - Automobielmanagement.nl

In maart 15,5 procent minder occasions verkocht, ook daling in import en export

Zowel de verkoop van gebruikte personenauto’s als de im- en export van auto’s zijn in de afgelopen maand lager uitgekomen dan in maart 2021. Bij de occasionhandel kwam de daling uit op 15,5 procent, bij de export op 12 procent en bij de import op ruim 8 procent.

In maart verkochten de Nederlandse autobedrijven 100.631 gebruikte personenauto’s. In het eerste kwartaal werden 307.084 occasions afgeleverd, oftewel 3,7 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar, zo blijkt uit de cijfers van BOVAG en RDC. In januari en februari pluste de occasionverkoop nog ten opzichte van dezelfde maanden een jaar geleden. Feit is dat er niet alleen problemen zijn met de leveringen van nieuwe auto’s, maar dat het intussen ook knap lastig is om de juiste en voldoende occasions in de voorraad te krijgen, melden beide organisaties.

Stekker

De vakhandel leverde in het eerste kwartaal twee keer zoveel elektrische tweedehands personenauto’s af als in de eerste drie maanden van 2021. Dit jaar waren dat er 13.185, tegen 6.723 vorig jaar. Het aantal afgeleverde (plug-in) hybrides steeg met een kwart tot ruim 24.000, terwijl de verkoop van gebruikte diesels juist met een kwart daalde tot iets meer dan 26.000 stuks. Ook de afzet van tweedehands benzineauto’s nam af en daalde van ruim 255.000 exemplaren in het eerste kwartaal vorig jaar naar bijna 241.000 afgelopen kwartaal.

Meer import Q1

Verder werden in het eerste kwartaal van dit jaar 67.590 gebruikte personenauto’s geïmporteerd, bijna 4 procent meer dan een jaar geleden en het hoogste niveau ooit in het eerste kwartaal van een kalenderjaar. De noodzaak om occasions te importeren wordt alsmaar groter, omdat er door de leveringsproblemen voor nieuwe auto’s momenteel veel vraag naar (jong) gebruikte auto’s is. Dat het occasionaanbod ook in andere Europese landen steeds kleiner wordt, blijkt uit de importcijfers van maart. In die maand werden er met bijna 23.000 stuks ruim 2.100 auto’s minder ingevoerd dan in maart 2021. In de maanden januari en februari werd wel nog een stijging genoteerd, van respectievelijk ruim 12 en meer dan 10 procent.

Tot en met maart werden er wel dik drie keer zoveel elektrische occasions geïmporteerd als in het eerste kwartaal van 2021. De EV-invoer steeg van 1.505 stuks naar 4.784 afgelopen kwartaal, terwijl de import van hybrides -met en zonder stekker – ruimschoots verdubbelde van 5.177 naar 11.233. De populariteit van buitenlandse dieselauto’s bleef met ruim 6.800 geïmporteerde occasions aardig op peil en steeg zelfs licht ten opzichte van het eerste kwartaal vorig jaar. Benzineauto’s waren in de eerste drie maanden van 2022 daarentegen uit de gratie, getuige de daling van bijna 14 procent tot zo’n 44.500 stuks.

Export

Tenslotte blijkt uit de data van BOVAG en RDC ook dat er in de eerste drie maanden van 2022 bijna 76.500 personenauto’s zijn geëxporteerd en dat is ruim 2,5 procent minder dan in het eerste kwartaal vorig jaar. In maart daalde de export met 12 procent ten opzichte van dezelfde maand een jaar geleden.

Lees ook:
Wettelijke garantietermijn gaat naar 12 maanden

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reageren
500 tekens over