Die waarschuwing komt van Philip Nothard, voorzitter van de Britse Vehicle Remarketing Association, de ruim tien jaar bestaande organisatie ‘voor alles wat met de handel in gebruikte auto’s te maken heeft’. “De autofabricage is decennia lang een volume business geweest, niet alleen voor de belangrijkste fabrikanten maar ook voor prestige en zelfs luxe merken. Meer auto’s bouwen werd gezien als de beste manier om geld te verdienen.’’

Hoge prijzen

“Echter, toen de levering aanzienlijk minder werd gedurende de pandemie, ontdekten veel automakers dat ze net zo veel of zelfs meer winst konden maken ondanks dat ze minder auto’s verkochten. Lagere volumes betekenden dat ze de prijzen hoger konden houden. Voor in ieder geval enkele van hen is dat nu de strategie aan het worden. Hoewel ze de aanvoer niet willen afknijpen op het huidige niveau, met wachtlijsten van 12 maanden of meer voor een nieuwe auto, willen ze ook niet terug naar de productieniveaus van voor cocona.’’

Occasionmarkt

Dat gaat volgens Nothard ook grote gevolgen hebben voor de tweedehandsmarkt: “De levering van nieuwe auto’s werkt uiteraard als een trechter voor de occasionmarkt en als de fabrikanten permanent de volumes verlagen dan gaan we dat merken. De situatie is nu al zo dat het lagere aantal auto’s de prijzen en waardes heeft opgedreven tot recordniveaus. Maar sommigen nemen aan dat de situatie in de loop van de tijd zal ontspannen en dat we weer wat normaliteit terug krijgen. Het is echter minder en minder waarschijnlijk dat dat zal gebeuren. Ja, de productie gaat zeker weer omhoog maar zeker niet naar een niveau waarbij de gemiddelde levertijd voor een nieuwe auto zeg zes maanden is. Een terugkeer naar iets wat ook maar lijkt op de volumes pre-pandemie lijkt onwaarschijnlijk.’’

Lees ook:
Prijzen Britse occasions in juni 1,4 procent lager

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding