De Bestelauto van het Jaar is een praktijkprijs, dat betekent dat auto’s die worden beoordeeld minimaal een jaar op de markt moeten zijn. De beoordeling wordt voor een belangrijk deel gebaseerd op de waardering van de kilometerkostprijs, dat is het gemiddelde van de kilometerkostprijzen die door vier grote leasemaatschappijen worden aangeleverd (LeasePlan, ARM Autoleasing, Terberg Autoleasing en Athlon Car Lease). De kwaliteit van de importeur- en dealerorganisatie weegt even zwaar in de beoordeling.
Verder worden beoordeeld de functionaliteit, de volledigheid van het programma, het comfort, de veiligheid en de rijeigenschappen en de uitstraling. Het puntentotaal wordt opgebouwd uit alle cijfers die alle juryleden geven op al deze criteria.
De jury bestaat uit tien professionals uit de wereld van lease, wagenparkbeheer (autoverhuurder KAV, Bouwbedrijf Heijmans) en bedrijfsautoadvies en -journalistiek (onder meer TLN en EVO). De hoofdredacteur van AM is voorzitter van de jury maar die heeft geen stemrecht.
De Bestelauto van het Jaar is – net als de Zakenauto van het Jaar – een initiatief van Automobiel Management. De prijs is deze keer voor de twintigste keer uitgereikt.
De Caddy Maxi heeft in de beoordeling de meeste punten gekregen (7892), op de voet gevolgd door de Transporter (7866 punten) en de Crafter (7665). De Mercedes-Benz Vito eindigde met 7617 punten als vierde, vijfde werd de Mercedes-Benz Sprinter (7536).
Vorig jaar won de Ford Transit.
Bestelauto 2009 totaal einduitslag. |
Per gewichtklasse bekeken, behaalden de volgende auto’s de hoogste plaatsen:
500-800 kilo: 1. Citroën Nemo
801-1000 kilo: 1. VW Caddy Maxi
1001-1600 kilo: 1. VW Transporter
1601-2000 kilo: 1. VW Crafter
Bestelauto 2009 per categorie. |
Per beoordelingscriterium bekeken, behaalden de volgende auto’s / organisaties de hoogste plaatsen:
Kilometerkostprijs: 1. VW Caddy Maxi
Functionaliteit: 1. VW Crafter
Merkorganisatie: 1. Volkswagen
Comfort, veiligheid: 1. MB Vito
Volledigheid gamma: 1. VW Crafter
Uitstraling: 1. MB Sprinter
Zie ook: verkoopresultaten bedrijfsauto’s oktober
Ik begrijp de uitslag niet helemaal. De Nemo wint in zijn categorie, terwijl het enige verschil met de Bipper is te vinden in de dealerorganisatie, die bij Peugeot hoger scoort… Om van de verschillen met de Fiorino maar niet te spreken
Een wassen neus….
JP