De tekst van het juryrapport luidt als volgt:

 

 

Juryrapport AMbitie 2010

 

Zakenautorijders staan bekend als behoudend. En ze – of moet ik zeggen ‘we’ – staan bij het grote publiek nu niet bepaald met stip genoteerd als het om het vernieuwende rijden gaat.

Als de AMbitie, de belofteprijs van de verkiezing Zakenauto van het Jaar, één ding bewijst dan is het wel dat de leasemaatschappijen, fleetowners en vakjournalisten in deze jury dat behoudende imago willen afschudden. Want met de Opel Insignia gaat de AMbitie naar een auto die het zowel op voorspelde kostencijfers als bij de emotiepunten met twee vingers in de neus wint.
Opel heeft een enorme slag gemaakt. De Insignia is een auto met uitstraling, uitstekende rijeigenschappen en vooral ook een portie durf. In vergelijking met zijn voorganger, de Vectra, levert hij in alle opzichten een topprestatie. Dat de nieuwe Astra zijn grote broer volgt qua stijl geeft aan dat Opel breekt met het saaie en zeer voorspelbare verleden. Over de organisatie is de jury eveneens zeer te spreken. Ondanks de moeilijke tijden waarin het merk verkeerd blijft het goed communiceren met klanten en berijders en heeft het de zaakjes op dealerniveau uitstekend onder controle.  Eén kritiekpunt noteert de jury wel. De Insignia doet leuk mee als het om zijn milieulabels gaat, maar hij had de handen pas echt op elkaar gekregen als er ook onder de motorkap iets meer innovatie was toegepast. Wat dat betreft, lijkt de grote concurrent Volkswagen nog een streepje voor te hebben. Bijvoorbeeld met zijn downsized turbomotoren.
Als je door de toptien van de AMbitie-prijs wandelt, vallen ook ándere ontwikkelingen op. Natuurlijk voorspelt de jury de nieuwste generatie van de Volkswagen Polo en Golf een mooie toekomst. Daar hoef je niet voor gestudeerd te hebben. Maar misschien verrast het wel dat vooral de Polo wat ons betreft een auto met ambitie is. Veelzijdig en in een aantal uitvoeringen baanbrekend op het gebied van zuinigheid. Niet voor niets is de compacte Volkswagen dan ook de runner-up in deze verkiezing. Handzame auto’s gaan sowieso een mooie toekomst tegemoet. Naast de Polo halen ook de Ford Fiesta en Ford Ka een topnotering.
Misschien wel de grootste verrassing is de derde plek van de Toyota Avensis. Nog vóór de Golf zelfs, ook al zat die er niet minder om verkocht zal worden. Zie het in elk geval als een signaal: Toyota heeft de Avensis eindelijk een auto in handen heeft waarmee ze zakelijke rijders kan boeien.
Dat geldt in elk geval ook voor de beide nieuwe hybride modellen in de lijst. De nieuwe Toyota Prius en de Honda Insight hebben eigenlijk vrijwel uitsluitend zakelijke rijders.

Zonder de categorie van veertien procent bijtelling zouden ze in ons land naar onze menig nauwelijks in beeld komen maar de komende jaren is het nu eenmaal een werkelijkheid waar je rekening mee dient te houden. Wie had een paar jaar geleden durven voorspellen dat dergelijke hybrides nu als warme broodjes over de toonbank zouden gaan?
De zakelijke rijder wijkt steeds vaker – en gemakkelijker – van het klassieke zakenautopad af. Dat verklaart meteen ook waarom de jury de eigenwijze Kia Soul en de no-nonsens-limousine Superb van Skoda hoog inschaalt.
Samenvattend illustreert de toptien van deze belofteprijs zeer treffend dat de wereld van de zakenauto flink in beweging is. Het boodschappenlijstje ziet er heel anders uit dan luttele jaren geleden. Maar kennelijk blijven design, dynamiek en comfort toch belangrijk. Getuige de overwinning van de Opel Insignia.
De jury feliciteert Opel en zijn Nederlandse dealers van harte met het winnen van de AMbitie.

 

Meer over Zakenauto en Bestelauto van het Jaar en Driving Business Event