Juryrapport Bestelauto van het Jaar 2010

Op het Driving Business Event zijn de prijswinnaars van de jaarlijkse praktijkprijzen van Automobiel Management bekendgemaakt. De Mercedes-Benz Vito is verkozen tot Bestelauto van het Jaar 2010. Een van de juryleden las voor alle gasten een beknopt juryrapport voor.

Telkens heeft een jurylid een kort juryrapport voorgelezen.

De tekst van het juryrapport luidt als volgt:

Juryrapport Bestelauto van het Jaar 2010

 

Heel lang geleden, in 1997, won Mercedes voor het laatst de titel Bestelauto van het Jaar met de Sprinter. Aardig te vermelden is misschien dat Mercedes ook de allereerste verkiezing überhaupt van deze verkiezing won, 21 jaar geleden alweer. Die eerste overwinning werd toen behaald met de 208, de voorganger van de huidige Sprinter. Maar de Vito heeft nog nooit het goud weten binnen te halen. Tot nu dus.
Waarom heeft het zo lang moeten duren? Over die vraag heeft de jury zich natuurlijk gebogen en er zijn diverse verklaringen. Om te beginnen was de eerste generatie van de Vito niet geheel vrij van technische smetten. De tweede generatie bleek op dat gebied al duidelijk verbeterd en verder werd het leveringsprogramma breder en daardoor de inzetbaarheid groter. En niet onbelangrijk is ook dat de Nederlandse importeur en de dealers toeschietelijker zijn geworden waarbij we maar in het midden laten of dat iets met de ingezakte markt van doen heeft.
Hoe dan ook, met name fleetowners en leasemaatschappijen tonen zich over het algemeen tevreden over zowel het zakendoen met Mercedes-Benz en over de servicebereidheid. Ook het feit dat deze fabrikant gescheiden organisaties heeft voor personen- en bedrijfsauto’s wordt als positief ervaren. Verder spreekt de jury zijn waardering uit voor de marketingactiviteiten van het merk. Een mooi voorbeeld daarvan is het feit dat Mercedes al in februari van dit jaar – als eerste in ons land – een eigen slooppremie voor bestelwagens invoerde.
Maar dat alles is interessant maar niet genoeg om te winnen. Zoals altijd spelen de kosten een essentiële rol, juist bij bedrijfsmiddelen dat bestelwagens nu eenmaal zijn. Tot voor kort moest de Vito steevast de concurrentie laten voorgaan waar het de kilometerkostprijs betrof. Maar tot aangename verrassing van de jury blijkt de kostprijs inmiddels aanzienlijk lager te zijn geworden. En dat is dus het laatste zetje geweest dat de Vito van Mercedes-Benz nodig had voor deze overwinning.
Wij feliciteren Mercedes-Benz Nederland en zijn dealers van harte met dit resultaat. 

 

Meer over Zakenauto en Bestelauto van het Jaar en Driving Business Event

Juryrapport Bestelauto van het Jaar 2010 - Automobielmanagement.nl

Juryrapport Bestelauto van het Jaar 2010

Op het Driving Business Event zijn de prijswinnaars van de jaarlijkse praktijkprijzen van Automobiel Management bekendgemaakt. De Mercedes-Benz Vito is verkozen tot Bestelauto van het Jaar 2010. Een van de juryleden las voor alle gasten een beknopt juryrapport voor.

Telkens heeft een jurylid een kort juryrapport voorgelezen.

De tekst van het juryrapport luidt als volgt:

Juryrapport Bestelauto van het Jaar 2010

 

Heel lang geleden, in 1997, won Mercedes voor het laatst de titel Bestelauto van het Jaar met de Sprinter. Aardig te vermelden is misschien dat Mercedes ook de allereerste verkiezing überhaupt van deze verkiezing won, 21 jaar geleden alweer. Die eerste overwinning werd toen behaald met de 208, de voorganger van de huidige Sprinter. Maar de Vito heeft nog nooit het goud weten binnen te halen. Tot nu dus.
Waarom heeft het zo lang moeten duren? Over die vraag heeft de jury zich natuurlijk gebogen en er zijn diverse verklaringen. Om te beginnen was de eerste generatie van de Vito niet geheel vrij van technische smetten. De tweede generatie bleek op dat gebied al duidelijk verbeterd en verder werd het leveringsprogramma breder en daardoor de inzetbaarheid groter. En niet onbelangrijk is ook dat de Nederlandse importeur en de dealers toeschietelijker zijn geworden waarbij we maar in het midden laten of dat iets met de ingezakte markt van doen heeft.
Hoe dan ook, met name fleetowners en leasemaatschappijen tonen zich over het algemeen tevreden over zowel het zakendoen met Mercedes-Benz en over de servicebereidheid. Ook het feit dat deze fabrikant gescheiden organisaties heeft voor personen- en bedrijfsauto’s wordt als positief ervaren. Verder spreekt de jury zijn waardering uit voor de marketingactiviteiten van het merk. Een mooi voorbeeld daarvan is het feit dat Mercedes al in februari van dit jaar – als eerste in ons land – een eigen slooppremie voor bestelwagens invoerde.
Maar dat alles is interessant maar niet genoeg om te winnen. Zoals altijd spelen de kosten een essentiële rol, juist bij bedrijfsmiddelen dat bestelwagens nu eenmaal zijn. Tot voor kort moest de Vito steevast de concurrentie laten voorgaan waar het de kilometerkostprijs betrof. Maar tot aangename verrassing van de jury blijkt de kostprijs inmiddels aanzienlijk lager te zijn geworden. En dat is dus het laatste zetje geweest dat de Vito van Mercedes-Benz nodig had voor deze overwinning.
Wij feliciteren Mercedes-Benz Nederland en zijn dealers van harte met dit resultaat. 

 

Meer over Zakenauto en Bestelauto van het Jaar en Driving Business Event