Hieronder staat de tekst van het juryrapport:  

 

Juryrapport  Zakenauto van het Jaar 2010

De verkiezing van vorig jaar ligt menigeen nog vers in het geheugen. Het was een clean sweep van Audi want die won zowel de Zakenauto-titel (A6) als de AMbitie (A4). Dat zorgde voor – laten wij het voorzichtig uitdrukken – licht gemor in de zaal. Misschien zult u dus begrijpen dat er werd geslikt toen de jury tijdens de afsluitende stembijeenkomst de blinde lijst van de toptien kreeg voorgeschoteld, met daarin opnieuw de …Audi A4.
De Zakenauto van het Jaar-verkiezing is gebaseerd op praktijk- en ervaringscijfers. Daarom kon het bijna niet anders of de Audi zou hoog scoren. En trouwens ook de Volkswagen Passat, nog zo eentje die het steevast erg goed doet. Toch zijn de verhoudingen kennelijk langzaam aan het verschuiven want ze eindigden beide niet op één maar op de twee andere zeer eervolle plekken: de A4 op drie en de Passat op twee. Op de hoogste trede van het erepodium staat dus de winnaar van dit jaar: de BMW 3-serie.
Maar laten we eerst even kijken naar andere ontwikkelingen. Zo is Ford prima bezig. Drie modellen in de toptien is zelden eerder vertoond en de vierde plek van de Focus mag er sowieso zijn. Ze zijn daar bij Ford gewoon goed bezig. Iets verrassender is de comeback van Peugeot met twee auto’s in de toptien. In de juryvergadering werd duidelijk dat de kwaliteit van Peugeot de laatste tijd top is. Overigens varen de andere Franse merken diezelfde positieve koers. Citroën zit er al heel dicht tegenaan en ook bij Renault lijkt het een kwestie van tijd voor de overduidelijke kwaliteitverbeteringen door de markt worden opgemerkt.
Je zou bijna zeggen dat het verhaal van de hybride techniek net andersom is.  De zakelijke rijder valt als een blok voor de lage bijtelling maar het feitelijke brandstofverbruik en de restwaarde zijn, om het vriendelijk te zeggen, punten van zorg. En de grote spelers in deze tak van sport – de Japanners – worden links en rechts ingehaald als het om de kwaliteit gaat. Kortom: het zal nog wel even zal duren voor ze een deuntje gaan meeblazen want de cijfers liegen niet. Geen hybride in beeld daarom.
Maar goed, terug naar de BMW 3-serie. Zonder twijfel staat de Zakenauto van het Jaar-titel hem prima. De jury ziet het niet in de laatste plaats als een beloning voor de koersvaste aanpak met Efficient  Dynamics van BMW. Al jaren wordt die met paginagrote advertenties krachtig tussen de oren van de zakelijke rijder getimmerd. En juist die zakelijke rijder is inmiddels zeer gevoelig voor de combinatie van dynamiek en aandacht voor het milieu.  Kritische geluiden zijn er natuurlijk ook wel. Waarom kom je in deze tijd met een X6 bijvoorbeeld? En .. laten we er geen doekjes om winden: de concurrent uit Leusden verkoopt simpelweg meer auto’s.
Maar er is weinig mis met de BMW-organisatie. En als het niet toevallig heeft gehageld, wordt de prijsstructuur stevig in de hand gehouden. Bovendien constateert de jury dat BMW opvallend veel aandacht besteedt aan zijn gebruikte auto’s én aan de onderhoudskosten. Deze keer dus geen winnaar die er met een enorme demarrage onhoudbaar vandoor is gegaan maar eentje die het meer moet hebben van techniek en slim rijden.
De jury feliciteert BMW en zijn Nederlandse dealerorganisatie van harte met het behalen van de titel Zakenauto van het Jaar 2010.

 

Meer over Zakenauto en Bestelauto van het Jaar en Driving Business Event