Dat blijkt uit een Europees onderzoek door managementconsultancy BearingPoint (voorheen KPMG Consulting) en CRM-consultants Multi-M/IT. Het onderzoek is gehouden onder negentien automerken in zeven Europese landen, waaronder Nederland.

Via de websites van automerken werd in totaal 2,5 duizend maal een brochure of testrit bij een dealer aangevraagd. Het resultaat: in 44 procent van de gevallen werd geen brochure ontvangen binnen zeven dagen. Nog slechter zijn de resultaten bij de testritaanvragen: binnen vier dagen had 63 procent geen contact gehad met een dealer. Na veertien dagen werd het onderzoek afgesloten. Op dat moment was maar liefst 45 procent van de testritaanvragen nog steeds onbeantwoord.

"Iedereen in de automotive sector is het erover eens dat 2010 een uiterst moeilijk jaar wordt", verklaart Ricardo Tulkens, Automotive Partner bij BearingPoint. "Slooppremies hebben de vraag kunstmatig omhoog gestuwd en gaven in 2009 een impuls aan autoverkopen. Fabrikanten gaan dit jaar zeker de impact voelen van een laag consumentenvertrouwen. Met dit in het achterhoofd laat ons onderzoek een verontrustend beeld zien van merken die er niet in slagen om effectief te reageren op klanten die interesse hebben in een nieuwe auto."

Alle merken zijn ervan overtuigd dat een klant eerder een auto koopt na een testrit, weet Tulkens. Je moet serieuze interesse in producten omzetten naar verkoop. Maar dat gebeurt dus niet, stelt hij.

(Bron: BearingPoint en ReclameWeek)