Kwart eeuw onderzoekcentrum BMW Technik GmbH

In 1984 vond Wolfgang Reitzle, destijds lid van de raad van bestuur van BMW, dat het onderzoek naar innovaties moest worden ondergebracht in een zelfstandige onderneming. “Dan kunnen jullie rustig onderzoek plegen”, zei de techneut in hart en nieren destijds. “En als klein bedrijf snel inspelen op nieuwe ontwikkelingen.”

Zo startte op 29 januari 1985 het bedrijf BMW Technik GmbH met honderd man onder leiding van Ulrich Bez, de huidige ceo van Aston Martin. Intussen heeft de volle dochter, die in 2003 werd omgedoopt tot Forschung & Technik, tweehonderdvijftig specialisten in huis die de duidelijke opdracht hebben nieuwe technologieën voor toepassing in auto’s te ontwikkelen. Daartoe werken de projectteams aan vijf kernpunten: voertuigtechnologie, waterstoftechnologie, EfficientDynamics, ofwel intelligente energiemagementsystemen en alternatieve aandrijving, ConnectedDrive assistentiesystemen voor de bestuurder en actieve veiligheid en ITDrive, it- en communicatietechnologie. Zo is er een systeem dat kan inschatten of een doorgang breed genoeg is. Andere innovaties die we op niet al te lange termijn kunnen verwachten, zijn car-to-car communication, dat bij BMW Car-2X heet, waarbij auto’s praten met andere voertuigen en de infrastructuur. Hierdoor kunnen niet alleen aanrijdingen worden voorkomen, maar kan de bestuurder ook zien welke snelheid hij moet aanhouden om binnen de geldende limiet het volgende groene verkeerslicht te halen. Tot slot toonden de ingenieurs hoe na een druk op de noodknop op het stuur de auto, bij voorbeeld in geval van een hartaanval van de bestuurder, zelf het heft in handen neemt en zelfstandig naar de vluchtstrook stuurt om daar te stoppen en de nooddiensten inschakelt via ConnectedDrive.

Kwart eeuw onderzoekcentrum BMW Technik GmbH - Automobielmanagement.nl

Kwart eeuw onderzoekcentrum BMW Technik GmbH

In 1984 vond Wolfgang Reitzle, destijds lid van de raad van bestuur van BMW, dat het onderzoek naar innovaties moest worden ondergebracht in een zelfstandige onderneming. “Dan kunnen jullie rustig onderzoek plegen”, zei de techneut in hart en nieren destijds. “En als klein bedrijf snel inspelen op nieuwe ontwikkelingen.”

Zo startte op 29 januari 1985 het bedrijf BMW Technik GmbH met honderd man onder leiding van Ulrich Bez, de huidige ceo van Aston Martin. Intussen heeft de volle dochter, die in 2003 werd omgedoopt tot Forschung & Technik, tweehonderdvijftig specialisten in huis die de duidelijke opdracht hebben nieuwe technologieën voor toepassing in auto’s te ontwikkelen. Daartoe werken de projectteams aan vijf kernpunten: voertuigtechnologie, waterstoftechnologie, EfficientDynamics, ofwel intelligente energiemagementsystemen en alternatieve aandrijving, ConnectedDrive assistentiesystemen voor de bestuurder en actieve veiligheid en ITDrive, it- en communicatietechnologie. Zo is er een systeem dat kan inschatten of een doorgang breed genoeg is. Andere innovaties die we op niet al te lange termijn kunnen verwachten, zijn car-to-car communication, dat bij BMW Car-2X heet, waarbij auto’s praten met andere voertuigen en de infrastructuur. Hierdoor kunnen niet alleen aanrijdingen worden voorkomen, maar kan de bestuurder ook zien welke snelheid hij moet aanhouden om binnen de geldende limiet het volgende groene verkeerslicht te halen. Tot slot toonden de ingenieurs hoe na een druk op de noodknop op het stuur de auto, bij voorbeeld in geval van een hartaanval van de bestuurder, zelf het heft in handen neemt en zelfstandig naar de vluchtstrook stuurt om daar te stoppen en de nooddiensten inschakelt via ConnectedDrive.