Ontwikkeling quattro was eigenlijk stiekem werk

De ontwikkeling van het succesvolle quattro-systeem van Audi is grotendeels stiekem tot stand gekomen zonder medeweten van de VW-top. Dat meldde Ferdinand Piëch, tegenwoordig de voorzitter van de raad van toezicht van het VW-concern.

Pas nadat een Audi 80 met vierwielaandrijving was uitgerust aan het einde van de jaren zeventig, heeft Piëch de VW-top geïnformeerde en ook overtuigd, herinnert Piëch zich in een artikel in auto motor und sport. Piëch was toen ontwikkelingschef van Audi maar had zich als ontwikkelingsingenieur bij Porsche al beziggehouden met een vierwielaangedreven sportwagen. "Het idee had ik dus al voor mijn tijd bij Audi. Het idee is veel ouder dan velen denken."

 

Bij Audi kwam een toevallige omstandigheid te hulp. In 1977 had Audi voor Volkswagen een terreinauto ontwikkeld (de Iltis) waarvan de vierwielaandrijving ook in de Audi 80 paste. De ltis had bij wintertests alle voorwielaangedreven auto’s met gemak achter zich gelaten. "Op en spiegelgladde baan was die auto ondanks zijn hoge zwaartepunt veel sneller", aldus Piëch. "Na die test heeft de leider van het onderstelexperiment, Jörg Benzinger, mij gevraagd of hij niet een setje onderdelen van de Iltis zou achterhouden want het paste probleemloos onder een Audi 80."

 

De beslissing van Piëch om de vierwielaandrijving in de Audi 80 te testen, werd de geboorte van de quattro zonder medeweten van de concerntop. "Het was eigenlijk stiekem gebeurd. Later moesten we de toestemming hebben van Ernst Fiala, die toen in de raad van bestuur zat van Volkswagen. We hebben ‘m met de 80 quattro naar Wenen laten rijden. Na een paar winterritten was hij overtuigd. Toni Schmücker, de voorzitter van de raad van bestuur van Volkswagen, gaf toestemming voor de investeringsaanvraag nadat we een test hadden georganiseerd met een BMW 3-serie (achterwielaandrijving) en een voorwielaangedreven Aud 80 en de quattro. "De winter was inmiddels voorbij dus toen hebben we een heuvel door de bedrijfsbrandweer laten natspuiten. Toen lieten we Schmücker met alle drie de auto’s naar boven rijden. Met de BMW zat hij na een derde deel van de heuvel al vast, met de voorwielaandrijving halverwege. Toen hij met de quattro vervolgens heel gemakkelijk naar boven reed, was de investeringaanvraag goedgekeurd", aldus Piëch. (bron: ams)

 

Ontwikkeling quattro was eigenlijk stiekem werk - Automobielmanagement.nl

Ontwikkeling quattro was eigenlijk stiekem werk

De ontwikkeling van het succesvolle quattro-systeem van Audi is grotendeels stiekem tot stand gekomen zonder medeweten van de VW-top. Dat meldde Ferdinand Piëch, tegenwoordig de voorzitter van de raad van toezicht van het VW-concern.

Pas nadat een Audi 80 met vierwielaandrijving was uitgerust aan het einde van de jaren zeventig, heeft Piëch de VW-top geïnformeerde en ook overtuigd, herinnert Piëch zich in een artikel in auto motor und sport. Piëch was toen ontwikkelingschef van Audi maar had zich als ontwikkelingsingenieur bij Porsche al beziggehouden met een vierwielaangedreven sportwagen. "Het idee had ik dus al voor mijn tijd bij Audi. Het idee is veel ouder dan velen denken."

 

Bij Audi kwam een toevallige omstandigheid te hulp. In 1977 had Audi voor Volkswagen een terreinauto ontwikkeld (de Iltis) waarvan de vierwielaandrijving ook in de Audi 80 paste. De ltis had bij wintertests alle voorwielaangedreven auto’s met gemak achter zich gelaten. "Op en spiegelgladde baan was die auto ondanks zijn hoge zwaartepunt veel sneller", aldus Piëch. "Na die test heeft de leider van het onderstelexperiment, Jörg Benzinger, mij gevraagd of hij niet een setje onderdelen van de Iltis zou achterhouden want het paste probleemloos onder een Audi 80."

 

De beslissing van Piëch om de vierwielaandrijving in de Audi 80 te testen, werd de geboorte van de quattro zonder medeweten van de concerntop. "Het was eigenlijk stiekem gebeurd. Later moesten we de toestemming hebben van Ernst Fiala, die toen in de raad van bestuur zat van Volkswagen. We hebben ‘m met de 80 quattro naar Wenen laten rijden. Na een paar winterritten was hij overtuigd. Toni Schmücker, de voorzitter van de raad van bestuur van Volkswagen, gaf toestemming voor de investeringsaanvraag nadat we een test hadden georganiseerd met een BMW 3-serie (achterwielaandrijving) en een voorwielaangedreven Aud 80 en de quattro. "De winter was inmiddels voorbij dus toen hebben we een heuvel door de bedrijfsbrandweer laten natspuiten. Toen lieten we Schmücker met alle drie de auto’s naar boven rijden. Met de BMW zat hij na een derde deel van de heuvel al vast, met de voorwielaandrijving halverwege. Toen hij met de quattro vervolgens heel gemakkelijk naar boven reed, was de investeringaanvraag goedgekeurd", aldus Piëch. (bron: ams)