Reddingsdiensten dienen in noodsituaties snel te kunnen beschikken over cruciale informatie: waar bevinden zich de opblaasmechanismen van de airbags, de carrosserieverstevigingen en de brandstofleidingen? Waar zitten de tank of de accu? Op welke plaats kunnen we het best knippen met de hydraulische schaar? Autofabrikanten stellen deze informatie al jaren beschikbaar voor reddingsdiensten, maar het duurt nog vaak vrij lang om deze informatie te vinden. De diensten moeten vaak door honderden pagina’s in een map bladeren of de informatie in het handschoenkastje zoeken.

Het Nederlandse bedrijf Moditech Solutions, dat nauw samenwerkt met autofabrikanten als Opel, wordt in een vroeg stadium al geïnformeerd over de eigenschappen van een nieuw te introduceren voertuigmodel. Wanneer alle informatie over een nieuw voertuigmodel is vergaard wordt er door Moditech een CRS-file gemaakt (Crash Recovery System, zie fotobijlage). Deze CRS-file wordt naar Opel verzonden voor controle. Na goedkeuring ontvangt Opel de hulpverleningskaart zowel digitaal voor "reddingsdiensten online support" als in PDF voor de reddingshandleiding die via de website van Opel beschikbaar wordt gesteld.

Het mobiele portaal met reddingskaarten zal in de eerste plaats door de brandweer en de eerstehulpdiensten worden gebruikt. Via www.opel-rescuecard.com kunnen ze hun eigen taal kiezen en naar elk model van Opel zoeken. Omdat de informatie op het internet wordt geplaatst, weten de reddingsdiensten zeker dat ze de laatste, meest recente gegevens hebben. Dankzij de geïntegreerde optimalisatie van de pagina’s wordt het mobiele portaal met reddingskaarten automatisch voor elk standaardmodel smartphone aangepast. Met de zoomfunctie kunnen afzonderlijke onderdelen en carrosseriedelen gemakkelijk op een klein scherm worden bekeken.