BMW verkocht  in die jaren zo’n veertigduizend auto’s per jaar en er werkten zevenduizend mensen. Het bedrijf verkeerde in grote financiële problemen, onder meer door een verkeerde modellenpolitiek, en had een overbruggingskrediet nodig om de lonen van de arbeiders te betalen. Zowel de banken als de politiek waren niet bereid te helpen en alleen de bank van de vakbond kon nog beperkt helpen. Essentieel bij de redding door de industrieel Herbert Quandt was de rol van werkplaatschef en or-voorzitter Kurt Golda van BMW. Hij had een ontmoeting met Quandt en tussen hen klikte het. En nadat deze Golda Quandt ervan had overtuigd dat het BMW-personeel voor hem door het vuur zou gaan als het bedrijf onafhankelijk zou kunnen blijven, was de industrieel bereid te helpen. Tot op de dag van vandaag is de familie Quandt grootaandeelhouder van BMW. De kinderen van Herbert, Stefan Quandt en zijn zuster Susanne Klatten, beiden lid van de raad van toezicht, waren gisteren samen met hun moeder Johanna aanwezig bij de ceremonie. Samen bezitten ze zo’n 47 procent van de BMW-aandelen en behoren tot de rijkste Duitsers.

Stefan Quandt, die net als zijn familieleden de publiciteit mijdt, zei tijdens zijn enigszins emotionele toespraak dat zijn vader niet noodzakelijkwijs hoefde in te grijpen. "Mijn vader is niet de grondlegger van het bedrijf en zijn naam stond niet op het gebouw. Maar hij was in die tijd al wél onlosmakelijk met BMW verbonden. Hij wilde het en hij heeft daarbij zijn hele vermogen op het spel gezet, tegen de zin van zijn nauwste adviseurs in. Het was een bewuste beslissing, die mijn vader later zijn moeilijkste ooit noemde."  Stefan Quandt zei dat na de dood in 1980 van zijn vader de verhouding tussen zijn familie en het bedrijf niet is veranderd. "Mijn moeder Johanna heeft de positie van vader in de raad van toezicht overgenomen en samen met voorzitter Graf von der Goltz gezorgd dat de stabiliteit bij BMW en de ondernemingsgeest bewaard bleven." De huidige voorzitter van de or Manfred Schoch prees de familie om zijn inzet voor de medewerkers. "Met de invoering van de winstdeling in 1973, als eerste onderneming in Duitsland, heeft de familie de norm gezet."
Stefan Quandt: "BMW is in de afgelopen vijf decennia van een overnamekandidaat uitgegroeid tot ’s werelds meest succesvolle aanbieder van premium voertuigen. Wij hebben de onderneming op deze weg begeleid, zijn gezamenlijk uitdagingen aangegaan, hebben aan oplossingen gewerkt en ons verheugd over de bereikte resultaten. Maar het heden is slechts de toekomst van het verleden. Samen met BMW zullen we de verdere toekomst gaan vormgeven."