Tros Radar: Hoog percentage letsel door airbags (filmpje)

Een airbag geeft je bescherming als je bij een ernstig ongeluk betrokken raakt. Maar soms klapt de airbag open, terwijl het eigenlijk niet nodig is. Bij kleine ongelukken veroorzaakt de airbag soms meer leed dan dat hij voorkomt.

De Britse trauma-arts Mark Chong werkt al jaren op de eerste hulp van University Hospital North Durham. Hij besluit in samenwerking met hulpdienstenonderzoek te doen naar ongelukken. Het blijkt dat 21% van de verwondingen een directe gevolg zijn van het uitklappen van de airbag.

Gek genoeg veroorzaakt een airbag ook brandwonden. Dat komt omdat de airbag met een gigantisch grote snelheid uitklapt, namelijk 300 kilometer per seconde.

De airbag is ontwikkeld voor een man met een gemiddelde lengte. Kleinere en grotere personen lopen dus meer risico op verwondingen. Ook voor oudere mensen kan een airbag nare gevolgen hebben als deze openklapt. Die zitten vaak dicht op het stuur, en als de airbag er dan uit knalt, kan dat leiden tot flinke armbreuken.

Om verwondingen aan gezicht en polsen te voorkomen, denkt Dr. Chong dat een gordel-airbag een goede oplossing zou zijn. De airbag wordt dan bij een aanrijding langzaam langs de gordel opgeblazen. Het is nog niet duidelijk of en wanneer de gordel-airbag in Nederland op de markt komt.

Klik HIER om de aflevering te zien

Tros Radar: Hoog percentage letsel door airbags (filmpje) - Automobielmanagement.nl

Tros Radar: Hoog percentage letsel door airbags (filmpje)

Een airbag geeft je bescherming als je bij een ernstig ongeluk betrokken raakt. Maar soms klapt de airbag open, terwijl het eigenlijk niet nodig is. Bij kleine ongelukken veroorzaakt de airbag soms meer leed dan dat hij voorkomt.

De Britse trauma-arts Mark Chong werkt al jaren op de eerste hulp van University Hospital North Durham. Hij besluit in samenwerking met hulpdienstenonderzoek te doen naar ongelukken. Het blijkt dat 21% van de verwondingen een directe gevolg zijn van het uitklappen van de airbag.

Gek genoeg veroorzaakt een airbag ook brandwonden. Dat komt omdat de airbag met een gigantisch grote snelheid uitklapt, namelijk 300 kilometer per seconde.

De airbag is ontwikkeld voor een man met een gemiddelde lengte. Kleinere en grotere personen lopen dus meer risico op verwondingen. Ook voor oudere mensen kan een airbag nare gevolgen hebben als deze openklapt. Die zitten vaak dicht op het stuur, en als de airbag er dan uit knalt, kan dat leiden tot flinke armbreuken.

Om verwondingen aan gezicht en polsen te voorkomen, denkt Dr. Chong dat een gordel-airbag een goede oplossing zou zijn. De airbag wordt dan bij een aanrijding langzaam langs de gordel opgeblazen. Het is nog niet duidelijk of en wanneer de gordel-airbag in Nederland op de markt komt.

Klik HIER om de aflevering te zien