De motor is bestemd voor Mærsk vrachtschepen van dik 170 duizend ton. Er zijn inmiddels 25 van zulke schepen, die goederen van China naar Noord-Amerika vervoeren. De schepen zijn vierhonderd meter lang en kunnen elfduizend containers van zes meter lang vervoeren. Normaal gesproken varen vrachtschepen met zo’n 20 knopen, maar deze giganten snellen met 31 knopen per uur over de wereldzeeën (1 knoop =  1 zeemijl = 1,852 km). Dat is dus met 57 km/u. Daarom duurt de reis vier dagen minder dan met conventionele vrachtschepen. De enorme motor maakte in 2006 zijn debuut in de Emma Mærsk. Er zijn nog 86 van deze motoren in de maak. Onder volle belasting verstookt deze motor tegen de 14 duizend liter brandstof per uur maar je kan er ook zuinig mee aan doen. Dan verbruikt de motor slecht zesduizend liter per uur.

 

Technische gegevens

Motor                          14-cil CR 2T-diesel

Cilinderinhoud           24.480 liter

Boring x slag                960 x 2500 mm

Max. vermogen            108.920 pk/102 tpm

Max. koppel                7.603.862 Nm/102 tpm

Per cilinder                  inhoud 1.820 liter  en vermogen 7.780 pk

Gewicht                       2.300 ton (krukas = 300 ton)

Lengte x breedte          27,3 m / 13,5 m

Brandstofverbruik        6.284 liter/uur in efficiënte mode

                                   13.680 liter/uur onder vollast