De namen van Stichting NAP (Nationale Auto Pas) en dNAP lijken te veel op elkaar, wat kans geeft op verwarring. De wijziging zou "in goed overleg" met Stichting NAP tot stand zijn gekomen.

"Onze doelstelling is juist om de automotive branche te faciliteren. Wij willen zeker geen verwarring scheppen en zijn daarom blij dat we tot een goed alternatief zijn gekomen," aldus Frank de Beun, Managing Partner EDMDATA. Directeur Martin Huisman van Stichting NAP is "verheugd" met de correctie. "Als je vergelijkbare naamgeving toepast, wordt het erg onoverzichtelijk en rijden we elkaar onnodig in de wielen."

Met de AutomotiveBase beschikt de branche over 6,5 miljoen consumenten(e-mail)adressen. Na maart 2007 was dit niet meer mogelijk, toen de RDW niet langer het kenteken én de bijbehorende persoonsgegevens van iedere aan- en verkoop op persoonsniveau leverde. De AutomotiveBase is tot stand gekomen door persoons- en sociodemografische gegevens van EDMDATA te combineren met statistische voertuiggegevens van VWE. Ze biedt verschillende selectiemogelijkheden zoals merk, model, type, segment, bouwjaar, eerste of volgende eigenaren, consumentenprijs, APK en brandstof enz. Er kan echter ook geselecteerd worden op andere sociodemografische kenmerken (sekse, leeftijd, welstandsklasse, koop-/huurwoning, type woning, gezinsfase).