Volkswagen weet vooral dankzij haar krachtige TSI-benzinemotoren menig vergelijkingstest te winnen, maar deze krachtbron heeft een duistere schaduwzijde: de betrouwbaarheid laat te wensen over. Reden voor de Duitse pers om alarm te slaan.

Niet alleen de 1,4 L-TSI-motor zorgt voor problemen, maar ook de 1,2-L-versie. Deze laatste krachtbron debuteerde in de Skoda Yeti en het lijkt er op dat de eerste klanten van deze Tsjech als proefkonijn gebruikt werden. Soms treden er al bij minder dan 20.000 kilometer problemen op. Volkswagen wil niet vertellen wat de oorzaak is van de vele klachten, wuift het probleem zelfs weg en heeft het over ‘de wet van de grote getallen’: als marktleider heeft men nou eenmaal een grotere kans op problemen dat een automerk dat slechts een handvol auto’s verkoopt.

Een slap argument, zo blijkt uit de ingezonden brieven die de redactie van Autobild krijgt. Bij andere merken gaat gemiddeld 36 procent van de klachten over de motor, maar bij Volkswagen bedraagt het percentage 42. Kortom: er deugt echt iets niet met de TSI-motor. De Achilleshiel lijkt de distributieketting te zijn. Van alle lezers die hier problemen mee krijgen, rijdt 39 procent in een Volkswagen. Dat is 75 procent meer dan op basis van het marktaandeel te verwachten zou zijn. En dat ondanks dat er bij de populaire TDI-motorvarianten niet eens gebruik gemaakt wordt van een ketting.

De meeste problemen doen zich volgens Autobild voor bij de VW Touran die is gebouwd tussen 2006 en 2007. De uitvoeringen met 1,4 L-TSI-motor (motorcode BMY) vertonen problemen bij kilometerstanden tussen de 40.000 en 70.000. Kenmerken zijn een ratelend geluid na de koude start of een brandend motorcontrolelampje. Normaal gesproken zou een distributieketting een heel autoleven mee moeten gaan, zo bevestigt VW naar Autobild. Motorexpert Fritz Indra, voorheen werkzaam op de motorontwikkeling bij Audi en Opel, zegt: Ik zou aan materiaalproblemen bij een toeleverancier denken, of anders aan een constructiefout, waardoor bij bepaalde toerentallen de distributieketting overbelast wordt.

Eerder dit jaar waren motorproblemen bij PSA en Mini ook al in het nieuws. Daar ging het eveneens om ‘gedownsizete motoren’, dat wil zeggen een kleine benzinemotor ontwikkeld met een hoog vermogen en een relatief laag brandstofverbruik. Naar aanleiding van klachten over de THP-motor, die uitgebreid aan bod kwamen in het consumentenprogramma Radar, besloot zowel Citroën, Peugeot als Mini de kosten voor gerelateerde reparaties op zich te nemen. Bekijk onderstaand een filmpje over de VAG-TSI-motor.

Bronnen: Autointernationaal, Autobild