Motor en elektrische componenten oorzaak 40 procent reparatiekosten

Concreet veroorzaken injectiesystemen, turbocompressoren en motoren haast veertig procent van de reparatiekosten, zo onderzocht CarGarantie.

Wat zijn de grootste veroorzakers van reparatiekosten? CarGarantie deed onderzoek en concludeert: vooral de elektrische installatie maar ook het brandstofsysteem zijn bijzonder vaak de oorzaak. Bovendien blijkt de motor het duurste onderdeel als het op reparaties aankomt.

In totaal onderzocht CarGarantie 343 duizend garanties voor gebruikte auto’s en 531 duizend verlengde garanties voor nieuwe auto’s, zonder onderscheid te maken naar merk of model. In de categorie gebruikte auto´s zijn de uitgekeerde bedragen het hoogst bij schade aan de motor (19,7 procent), het brandstofsysteem (19,2 procent) en de elektrische installatie (14,4 procent). Het chassis en het differentieel zijn het goedkoopst om te repareren.  Uit de cijfers van CarGarantie valt verder op te maken dat de schadefrequentie een tegengesteld beeld laat zien. De onderdelen die het vaakst defect zijn betreffen de elektrische installatie met 21,5 procent gevolgd door het brandstofsysteem met 21,1 procent. Slechts in 8,3 procent van de gevallen ging het om motorschade. "Concreet veroorzaken injectiesystemen, turbocompressoren en motoren haast veertig procent van de kosten", stelt directeur Benelux Luc Baetens.

De trend bij nieuwe auto’s is vergelijkbaar met die bij gebruikte auto’s. Ook hier zijn het brandstofsysteem, de motor en de elektrische installatie de duurste onderdelen om te repareren. Qua frequentie zijn het de brandstofsystemen (19,5 procent), de elektrische installatie (19 procent) en de elektrische accessoires (9,3 procent) die het vaakst kapot gaan. Al met al veroorzaken injectiesystemen, turbocompressoren en motoren meer dan 30 procent van de schadekosten bij nieuwe auto´s. De minste defecten doen zich voor aan het veiligheidssysteem (2,1 procent) en het differentieel (0,6 procent).  Baetens: "De kwaliteit van auto’s is de afgelopen jaren dan wel globaal gestegen, maar de elektronische complexiteit neemt alleen maar toe. (MvW)

Motor en elektrische componenten oorzaak 40 procent reparatiekosten - Automobielmanagement.nl

Motor en elektrische componenten oorzaak 40 procent reparatiekosten

Concreet veroorzaken injectiesystemen, turbocompressoren en motoren haast veertig procent van de reparatiekosten, zo onderzocht CarGarantie.

Wat zijn de grootste veroorzakers van reparatiekosten? CarGarantie deed onderzoek en concludeert: vooral de elektrische installatie maar ook het brandstofsysteem zijn bijzonder vaak de oorzaak. Bovendien blijkt de motor het duurste onderdeel als het op reparaties aankomt.

In totaal onderzocht CarGarantie 343 duizend garanties voor gebruikte auto’s en 531 duizend verlengde garanties voor nieuwe auto’s, zonder onderscheid te maken naar merk of model. In de categorie gebruikte auto´s zijn de uitgekeerde bedragen het hoogst bij schade aan de motor (19,7 procent), het brandstofsysteem (19,2 procent) en de elektrische installatie (14,4 procent). Het chassis en het differentieel zijn het goedkoopst om te repareren.  Uit de cijfers van CarGarantie valt verder op te maken dat de schadefrequentie een tegengesteld beeld laat zien. De onderdelen die het vaakst defect zijn betreffen de elektrische installatie met 21,5 procent gevolgd door het brandstofsysteem met 21,1 procent. Slechts in 8,3 procent van de gevallen ging het om motorschade. "Concreet veroorzaken injectiesystemen, turbocompressoren en motoren haast veertig procent van de kosten", stelt directeur Benelux Luc Baetens.

De trend bij nieuwe auto’s is vergelijkbaar met die bij gebruikte auto’s. Ook hier zijn het brandstofsysteem, de motor en de elektrische installatie de duurste onderdelen om te repareren. Qua frequentie zijn het de brandstofsystemen (19,5 procent), de elektrische installatie (19 procent) en de elektrische accessoires (9,3 procent) die het vaakst kapot gaan. Al met al veroorzaken injectiesystemen, turbocompressoren en motoren meer dan 30 procent van de schadekosten bij nieuwe auto´s. De minste defecten doen zich voor aan het veiligheidssysteem (2,1 procent) en het differentieel (0,6 procent).  Baetens: "De kwaliteit van auto’s is de afgelopen jaren dan wel globaal gestegen, maar de elektronische complexiteit neemt alleen maar toe. (MvW)