Het is de derde keer dat Mercedes-Benz zijn BlueEfficiency Award toekent aan de onderneming die de beste innovatie levert op het gebied van duurzame mobiliteit. Twee innovaties verbeteren duurzaam vervoer over water. Deen Shipping heeft het eerste binnenschip op aardgas, de Argonon, het eerste met een hoofdmotor op aardgas. Het is een dual fuel motor gebruikt een brandstofmix van 80 procent vloeibaar aardgas (lng) en 20 procent diesel. Ten opzichte van de huidige generatie dieselmotoren in binnenvaartschepen is de uitstoot van fijnstof 95 procent lager, van NOx veertig procent en van CO? twintig procent. De Argonon produceert elektriciteit met miniturbines die volledig op aardgas draaien. Die keuze versterkt de milieuprestaties. De techniek is niet eerder op een binnenvaartschip toegepast. De restwarmte van zowel de miniturbines als de hoofdmotor levert de energie om het schip in de winter te verwarmen en in de zomer te koelen. De turbines die aardgas gebruiken, hebben een belangrijk bijkomend voordeel: ze onttrekken ononderbroken aardgas aan de voorraadtank. Die blijft daardoor koud en dat voorkomt de kans op ongewenst afblazen van aardgas. Dat fenomeen treedt op bij iedere tank met vloeibaar aardgas (-162 ?C) waaraan geen voorraad wordt onttrokken.  De Argonon voldoet ruimschoots aan de strengere milieueisen waaraan binnenvaartschepen in 2016 moeten voldoen.

Het andere schip, de Amulet, heeft elektrisch aangedreven schroeven. Het is een binnenvaarttanker die net zoals de Argonon stookolie en minerale oliën van en naar raffinaderijen en opslagplaatsen vervoert. Daar valt ook de bevoorrading van zeeschepen in het havengebied tussen Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen onder. De eigenaren van Amulet V.O.F. hebben ingezet op een schoon en zuinig schip dat met bestaande technieken dertig tot veertig procent minder brandstof verbruikt dan vergelijkbare schepen op dit moment. Zij hebben gekozen voor vier dieselaangedreven generatoren met een vermogen van 500 kW. De uitlaatgassen zijn zeer schoon dankzij een uitlaatgasnabehandelingssysteem met katalysatoren. Die installatie vermindert de uitstoot van NOx met 67 procent en van fijnstof met 98 procent. Het schip voldoet aan de emissie-eisen die vanaf 2022 voor de binnenvaart zullen gaan gelden. De generatoren leveren energie aan het boordnet, twee L-drives van 850 kW, de boegschroef en de ladingpompen. Een intelligent energiemanagementsysteem schakelt binnen zes seconden generatoren in of uit, afhankelijk van de vraag naar vermogen.  De schroeven van de Amulet zijn in hoogte verstelbaar over een afstand van 64 cm. Op die manier steekt de voortstuwing van de Amulet altijd op de meest economische manier in het water. Er is geen ballastwater meer nodig om de schroef onder water te houden. Het schip heeft ook een lager eigengewicht. De generatoren staan niet onder het achterdek, maar onder het voordek. Nu hoeven de opvarenden geluid en trilling niet meer te dempen. Daarmee is 25 ton aan staal gewonnen. De Amulet bespaart in de praktijk 32 procent brandstof. Daarmee is de milieuvriendelijke ecotanker ook bedrijfseconomisch interessant.  De ecotanker verbruikt 400 liter per uur ten opzichte van 590 liter voor een conventioneel gebouwd schip.

De derde innovatie regelt openbare verlichting.  Maiken Systems levert systemen waarmee gemeenten, provincies en Rijkswaterstaat de openbare verlichting kunnen managen.