De stichting reageert op een uitzending van Nieuwsuur, gisteravond (zie fragment onderaan dit artikel). Het tv-programma belichtte een wetenschappelijk onderzoek van de Universiteit van Nijmegen, waaruit blijkt dat één van twee toegepaste beveiligingschips in auto’s gekraakt en gekopieerd kan worden.

Door deze verouderde chip van de startonderbreker te omzeilen, kunnen criminelen zomaar wegrijden met tientallen automodellen – zonder de originele sleutel.

Met een BMW lieten de onderzoekers dat gisteravond overtuigend zien. Ze gebruikten een apparaatje dat in staat is de code op te vangen die de sleutel van de rechtmatige eigenaar automatisch draadloos stuurt naar de ontvanger in het voertuig. Vanaf dat moment is het systeem simpel te omzeilen: startknop indrukken en wegrijden maar.  

De AVc heeft contact gehad met de onderzoekers van de universiteit. Ze zegt hun studie en praktijkbevindingen te bespreken met de RAI Vereniging, als koepel van de auto-importeurs.

Verder laat de AVc weten al langere tijd met de auto-industrie in gesprek te zijn over de chipproblematiek. "Bestaande securitytechnieken zijn in de race om vernieuwing ingehaald. Het is zaak voor de auto-industrie om met enige regelmaat de toegepaste securitytechnieken aan te passen. Kostenoverwegingen van een paar euro mogen daarbij geen rol spelen."

De ontwikkeling die Nieuwsuur c.q. de onderzoekers van de universiteit schetsten, past volgens de AVc in het beeld dat de aanvallen op de elektronica van de auto toenemen. Door de toepassing van nieuwe technieken bij diefstal is een stijging te zien in de diefstal van jonge auto’s. Preventietips van de stichting: pas een alarmsysteem en Tracking&Tracing toe en let goed op de autosleutel, zowel thuis als onderweg.

Meer dan dertig autofabrikanten maken momenteel gebruik van de technisch gedateerde, in 1996 voor het eerst toegepaste chip. De resultaten die gisteren in Nieuwsuur aan bod kwamen, zijn vandaag onderwerp van een congres in Seattle. Het probleem is immers geen exclusief Nederlands maar een internationaal probleem, gezien de mondiale schaal waarop de gewraakte chip is en wordt toegepast. In ons land zouden de sleutels van een paar honderdduizend auto’s de chip bevatten. De fabrikant van de chips, NXP, is een Nederlands bedrijf. Het zegt de kwetsbaarheid te kennen en autofabrikanten al langer te adviseren nieuwere, c.q. veiligere versies toe te passen.

 

Lijst met automerken en modellen die voorzien zijn van de verouderde chip.