De modernisering van Opels testpiste omvat een totale investering van 28,5 miljoen euro. De vernieuwing van het hogesnelheidscircuit neemt met een investering van 10 miljoen de grootste hap uit dat budget.

Met een symbolische ronde op het hogesnelheidscircuit met Steffen Saebisch (staatssecretaris van het ministerie voor Economie, Transport en Ontwikkeling van de staat Hesse), vertrouwde Mike Ableson (vicepresident Engineering bij Opel) een van de meest veelzijdige en moderne testcentra ter wereld toe aan de ingenieurs en technici van Dudenhofen. Aan kop van de openingsronde op het hogesnelheidscircuit reed de Eco Speedster die in Dudenhofen 17 wereldrecords brak in 2003, en een Opel Rekord uit 1966, het jaar dat het testcentrum voor het eerst zijn deuren opende. Dankzij de investeringen zal het testcentrum zowat elk denkbaar rijprofiel kunnen nabootsen. Door bijvoorbeeld de hellingshoek in de bochten op te trekken van 37,5 graden tot 40 graden kunnen de auto’s nu veilig tot 250 kilometer per uur rijden op het hogesnelheidscircuit, zonder zijdelingse krachten.

Het werk op het uitgebreide circuit is al van start gegaan. Nog voor eind 2012 zal Opel nieuwe pistes bouwen om het geluid van voorbijrijdende auto’s te testen en nieuwe motoren te kalibreren. Nog enkele hoogtepunten zijn een volledig nieuw verkeerscontrolesysteem voor het hele testcircuit, nieuwe pistes voor het testen van versnellingsbakken en rijdynamica op Formule 1-niveau en een waarheidsgetrouwe kopie van de openbare weg, inclusief een stadsroute.

Bekijk rechts van dit artikel de foto’s van de opening.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding