De Frankfurter Allgemeine Zeitung citeert uit een juridisch advies van de Bondsdag, het Duitse parlement. Daarin staat dat er "proportionele, effectieve en afschrikwekkende sancties" nodig zijn om toepassing van het vanaf 2013 verplichte koudemiddel af te dwingen.

R1234yf is de opvolger van het koudemiddel R134a, dat veel meer schade toebrengt aan het milieu.  Daimler vindt R1234yf echter te gevaarlijk, verwijzend naar tests. Bij een ongeval kan het middel onder de motorkap tot ontbranding komen en een (mogelijk) dodelijk gasmengsel veroorzaken. De EU-voorschriften dicteren echter dat alle autofabrikanten het middel vanaf 1 januari 2013 toepassen. Bij de Duitse autofabrikant speelt het probleem met name bij de A- en B-klasse. Overigens spreekt het advies wel van een extreme situatie waar het de afgenomen typegoedkeuring betreft.

Brancheorganisatie VDA stuurt aan op een compromis, waarin R134a nog minstens zes maanden toegepast mag worden. Die extra speelruimte kan gebruikt worden om eventuele risico’s van R1234yf nog beter in kaart te brengen. Ook Daimler zelf wil het op een akkoordje gooien met de Duitse autoriteiten.