Deze publieke hulde voor bedrijven die zich opvallend klantvriendelijk opstellen was aangevraagd door dhr. Kop uit Franeker.

Hij kreeg op een zaterdagmorgen in augustus 2012 van zijn zus te horen dat zijn moeder niet lang meer te leven had. Om nog afscheid van haar te kunnen nemen, moest hij van Franeker naar Voorschoten te rijden. Gezien zijn hartproblemen en de hoge temperatuur van die dag (ruim dertig graden) was het voor hem fysiek onmogelijk die lange afstand af te leggen in zijn eigen, aircoloze Suzuki Wagon R+. Toen niemand in de buurt hem een auto kon lenen, klopte hij aan bij Suzuki Franeker – waar hij op dat moment geen klant was. "Hij wilde een auto met airco huren", vertelt bedrijfsleider Stefan van Leeuwen. "Nadat ik had gehoord waarom, heb ik er een volgetankt en gezegd ‘breng ‘m maandag maar terug’. Geld hoefde ik er, gezien de situatie, niet voor te hebben. Toen hij vroeg hoe hij toch iets kon terugdoen, heb ik gezegd ‘doe maar een doos gebak voor de jongens’." Van Leeuwen had enkel een kopie van het rijbewijs. "Het verhaal en de persoon zelf waren zo geloofwaardig, dat ik geen moment getwijfeld heb."  

Na de terugkeer (mét gebak) van Kop, wiens moeder op zondag overleed, hebben hij en Van Leeuwen twee uur zitten praten in het autobedrijf. Twee weken geleden belde de Tros de dealer op met de boodschap dat Suzuki Franeker was voorgedragen voor een Warme Douche. De opname met het verhaal van de aanvrager is gemaakt in het garagebedrijf. Zowel Kop als Van Leeuwen was gisteravond aanwezig in de uitzending. Overigens heeft Suzuki Franeker er sinds de gebeurtenis twee klanten bij: Kop en diens eveneens Suzuki rijdende dochter.  

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1328432