FuelShark TROS Radar test bij HAN Automotive (filmpje)

Op verzoek van het consumentenprogramma TROS Radar is bij HAN Automotive de FuelShark getest.

Dit ‘wonderbaarlijk’ apparaatje zorgt, volgens de Chinese fabrikant Neo Socket, voor een substantiële brandstofbesparing, een lagere emissie, vermogenstoename en een betere levensduur van de accu zodra het apparaat in de sigarettenaansteker van een auto wordt gestoken. ‘Save on gas, save the earth’, claimt de fabrikant. Kloppen de beloftes?

Test met Subaru Impreza

Bart Geerdink van het HTS Autotechniek Rallyteam is gevraagd om in een Subaru Impreza plaats te nemen op een rollenbank om een vermogensmeting te doen. De Subaru is een auto met een behoorlijk vermogen en bij een meting kun je zodoende sneller bepalen of er een verandering zichtbaar is: Uit de test blijkt dat dit nauwelijks het geval is.

Geen hoogwaardige techniek

Koen Lau, HAN-docent Autotechniek, heeft het apparaatje uit elkaar gehaald. ‘Er zitten 3 weerstanden in die in serie staan. Over de tweede weerstand staat een ledlampje, dat blauw gaat branden door het blauwe kapje. Verder zit er nog een condensator in. Niet echt hoogwaardige techniek.’ Om goed te kunnen vergelijken hebben ze bij HAN Automotive een gelijksoortig tweede apparaatje zelf gebouwd, alleen is het ledlampje groen.

Lau: ‘Het apparaatje van de fabrikant is simpel in elkaar gezet. Dat wij hier in Europa gevoelig zijn om zoiets te kopen, zegt veel. De marketing om FuelShark heen is veel beter dan wat het echt presteert. Een felicitatie voor de fabrikant, maar ik zou het nooit kopen! Mensen krijgen het gevoel dat ze iets goeds hebben gekocht, terwijl dat in werkelijkheid niet zo is. Met dit apparaatje is het goed gelukt om dat fijne gevoel mee te geven.’

Wat is dan het alternatief? Volgens Lau geeft een verbetering van de motor en van het motormanagementsysteem naar alle waarschijnlijkheid een veel beter resultaat dan de aanschaf van het apparaatje van Neo Socket.

FuelShark TROS Radar test bij HAN Automotive (filmpje) - Automobielmanagement.nl

FuelShark TROS Radar test bij HAN Automotive (filmpje)

Op verzoek van het consumentenprogramma TROS Radar is bij HAN Automotive de FuelShark getest.

Dit ‘wonderbaarlijk’ apparaatje zorgt, volgens de Chinese fabrikant Neo Socket, voor een substantiële brandstofbesparing, een lagere emissie, vermogenstoename en een betere levensduur van de accu zodra het apparaat in de sigarettenaansteker van een auto wordt gestoken. ‘Save on gas, save the earth’, claimt de fabrikant. Kloppen de beloftes?

Test met Subaru Impreza

Bart Geerdink van het HTS Autotechniek Rallyteam is gevraagd om in een Subaru Impreza plaats te nemen op een rollenbank om een vermogensmeting te doen. De Subaru is een auto met een behoorlijk vermogen en bij een meting kun je zodoende sneller bepalen of er een verandering zichtbaar is: Uit de test blijkt dat dit nauwelijks het geval is.

Geen hoogwaardige techniek

Koen Lau, HAN-docent Autotechniek, heeft het apparaatje uit elkaar gehaald. ‘Er zitten 3 weerstanden in die in serie staan. Over de tweede weerstand staat een ledlampje, dat blauw gaat branden door het blauwe kapje. Verder zit er nog een condensator in. Niet echt hoogwaardige techniek.’ Om goed te kunnen vergelijken hebben ze bij HAN Automotive een gelijksoortig tweede apparaatje zelf gebouwd, alleen is het ledlampje groen.

Lau: ‘Het apparaatje van de fabrikant is simpel in elkaar gezet. Dat wij hier in Europa gevoelig zijn om zoiets te kopen, zegt veel. De marketing om FuelShark heen is veel beter dan wat het echt presteert. Een felicitatie voor de fabrikant, maar ik zou het nooit kopen! Mensen krijgen het gevoel dat ze iets goeds hebben gekocht, terwijl dat in werkelijkheid niet zo is. Met dit apparaatje is het goed gelukt om dat fijne gevoel mee te geven.’

Wat is dan het alternatief? Volgens Lau geeft een verbetering van de motor en van het motormanagementsysteem naar alle waarschijnlijkheid een veel beter resultaat dan de aanschaf van het apparaatje van Neo Socket.