Zo moest IAC (International Automotive Components) uitzendkrachten oproepen om het tekort aan ‘handjes’ op te vangen. Volgens de vakbonden speelt hier de onzekerheid over de toekomst een rol: mensen worden ziek omdat ze op het werk de confrontatie niet aankunnen met de nakende sluiting en de gevolgen daarvan voor hun persoonlijke toekomst. Ook het uitblijven van een getekende cao, bankgaranties en een sluitende regeling rond vroegtijdig vertrek, creëert heel wat mentale ziekteverschijnselen.

Bij sommige toeleveranciers is het verzuim momenteel het dubbele van normaal. Ook bij Ford Genk zelf is sprake van meer ziekmeldingen, maar daar gaat het volgens een arts vooral om uitlopers van de griepepidemie. "Doordat mensen aan de lopende band dicht bij elkaar werken, worden ziekten met epidemische vormen sneller overgedragen. Ford heeft daarom altijd meer te lijden als er bijvoorbeeld door het wisselvallige weer overal meer zieken zijn." De arts zegt niet de indruk te hebben dat de situatie rond de aangekondigde sluiting veel invloed heeft op het ziekteverzuim. "Hier en daar zal er wel een enkeling zijn die hierdoor ziek wordt, maar een trend is het zeker niet."