AVc: autodiefstal afgelopen jaren steeds professioneler

Criminelen achter autodiefstal blijken steeds professioneler en beter georganiseerd. Dat blijkt uit onderzoek door Bureau Beke in opdracht van Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit (AVc).

De dieven hebben het met name voorzien op jonge en snelle auto’s. Ook worden gestolen auto’s vaker gebruikt om ernstige delicten mee te plegen en minder vaak teruggevonden.

De daders beschikken over technisch zeer geavanceerde hulpmiddelen om jonge (0-3 jaar), snelle en goed beveiligde auto’s buit te maken. Diefstal van deze auto’s is dan ook met 14% toegenomen in de eerste vijf maanden van 2013. Een deel wordt ingezet bij overvallen en ram- en plofkraken. Er is dan ook sprake van een duidelijke relatie tussen autodiefstal en zogenaamde ‘high impact crime’.

Autocriminelen werken nationaal en internationaal steeds meer samen om kennis en expertise uit te wisselen. Hierbij is internet een veelgebruikt kanaal. Ook bestaan er relaties tussen legale bedrijven, bijvoorbeeld onderdelenhandelaren, en met andere vormen van criminaliteit, zoals illegale wapenhandel, vrouwenhandel en witwassen.

Het terugvindpercentage van gestolen auto’s daalt. Slechts één op de drie auto’s wordt teruggevonden. Internet speelt hier ook een grote rol: steeds meer gestolen auto’s die een nieuwe identiteit krijgen (duplo’s of klonen) worden verkocht. Guus Wesselink, directeur AVc: "Autodieven beschikken over blanco kentekenplaten en apparatuur om zelf kentekenplaten te maken. Deze machines zijn gestolen en de opsporing verloopt moeizaam."

Het onderzoek van Bureau Beke werd vanmiddag gepresenteerd tijdens het AVc-congres. Ook kansen voor preventie en aanpak kwamen naar voren, zoals markeren van onderdelen het vaker in auto’s toepassen van extra beveiligingsmiddelen. Volgens prof. Van Dijk, een van de sprekers op het congres, moet de Europese Commissie de markering van voertuigonderdelen met unieke codes zo snel mogelijk wettelijk verplicht stellen. "Een dergelijke maatregel kan tot halvering van voertuigdiefstallen leiden." Uit internationale onderzoeken blijkt dat de invoering van stuursloten, startonderbrekers en partsmarking zeer effectief zijn geweest.

Auto’s, onderdelen en werkmaterieel worden zowel in Nederland als het buitenland verkocht. Landen die gestolen voertuigen op aanvraag bestellen, zijn vooral Midden- en Oost-Europa en de Baltische Staten. SUV’s en hybride voertuigen zijn vooral in trek in Rusland en Litouwen.

Reacties

Voor ieder uur dat een dief slaapt, werken duizenden aan het systeem om het de dieven gemakkelijker te maken!!…

Geplaatst door: Chris B. op
AVc: autodiefstal afgelopen jaren steeds professioneler - Automobielmanagement.nl

AVc: autodiefstal afgelopen jaren steeds professioneler

Criminelen achter autodiefstal blijken steeds professioneler en beter georganiseerd. Dat blijkt uit onderzoek door Bureau Beke in opdracht van Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit (AVc).

De dieven hebben het met name voorzien op jonge en snelle auto’s. Ook worden gestolen auto’s vaker gebruikt om ernstige delicten mee te plegen en minder vaak teruggevonden.

De daders beschikken over technisch zeer geavanceerde hulpmiddelen om jonge (0-3 jaar), snelle en goed beveiligde auto’s buit te maken. Diefstal van deze auto’s is dan ook met 14% toegenomen in de eerste vijf maanden van 2013. Een deel wordt ingezet bij overvallen en ram- en plofkraken. Er is dan ook sprake van een duidelijke relatie tussen autodiefstal en zogenaamde ‘high impact crime’.

Autocriminelen werken nationaal en internationaal steeds meer samen om kennis en expertise uit te wisselen. Hierbij is internet een veelgebruikt kanaal. Ook bestaan er relaties tussen legale bedrijven, bijvoorbeeld onderdelenhandelaren, en met andere vormen van criminaliteit, zoals illegale wapenhandel, vrouwenhandel en witwassen.

Het terugvindpercentage van gestolen auto’s daalt. Slechts één op de drie auto’s wordt teruggevonden. Internet speelt hier ook een grote rol: steeds meer gestolen auto’s die een nieuwe identiteit krijgen (duplo’s of klonen) worden verkocht. Guus Wesselink, directeur AVc: "Autodieven beschikken over blanco kentekenplaten en apparatuur om zelf kentekenplaten te maken. Deze machines zijn gestolen en de opsporing verloopt moeizaam."

Het onderzoek van Bureau Beke werd vanmiddag gepresenteerd tijdens het AVc-congres. Ook kansen voor preventie en aanpak kwamen naar voren, zoals markeren van onderdelen het vaker in auto’s toepassen van extra beveiligingsmiddelen. Volgens prof. Van Dijk, een van de sprekers op het congres, moet de Europese Commissie de markering van voertuigonderdelen met unieke codes zo snel mogelijk wettelijk verplicht stellen. "Een dergelijke maatregel kan tot halvering van voertuigdiefstallen leiden." Uit internationale onderzoeken blijkt dat de invoering van stuursloten, startonderbrekers en partsmarking zeer effectief zijn geweest.

Auto’s, onderdelen en werkmaterieel worden zowel in Nederland als het buitenland verkocht. Landen die gestolen voertuigen op aanvraag bestellen, zijn vooral Midden- en Oost-Europa en de Baltische Staten. SUV’s en hybride voertuigen zijn vooral in trek in Rusland en Litouwen.

Reacties

Voor ieder uur dat een dief slaapt, werken duizenden aan het systeem om het de dieven gemakkelijker te maken!!…

Geplaatst door: Chris B. op