BMW noemt zijn onderzoeksproject en technologie ‘highly automated driving’. De Duitsers voeren al een aantal jaren tests uit met autonome voertuigen. De (potentiële) voordelen zijn dat de auto op de eigen rijbaan blijft, veilig inhaalt en invoegt, de verkeersregels in acht neemt en voldoet aan de snelheidslimiet.

In Amerika zijn sinds medio 2012 zelfrijdende auto’s van Google op de weg gebracht. In de jaren negentig presenteerde General Motors al een auto die geheel zelfstandig over de zogenaamde ‘automated highway’ kon rijden. In de toekomst zal de mate van automatisering worden afgestemd op de bestuurder. Zo kan hij in monotone situaties worden ontheven van routinematige handelingen, die ertoe kunnen leiden dat de bestuurder zich met  iets anders dan het rijden bezighoudt. In stresssituaties biedt het systeem actieve ondersteuning, bij een middelmatige activiteit van de bestuurder  verhoogd comfort en betere efficiëntie.

De Europese Commissie biedt financiële ondersteuning, maar net als in de VS, zal ook in Europa de realisering van autonoom rijden samenhangen met complexe juridische vraagstukken.