Recordaantal terugroepacties VS in 2014

Hoewel het jaar nog niet eens halverwege is, wordt 2014 voor de Amerikaanse auto-industrie het jaar met het hoogste aantal terugroepacties.

Nu al staat de teller boven de 31 miljoen auto’s. Dat is meer dan het record van heel 2004, toen er 30,8 miljoen terug moesten naar de dealer. De belangrijkste ‘veroorzaker’ is General Motors. Onder meer vanwege problemen met contactsloten moest het enorme hoeveelheden auto’s terugroepen ( 17,7 miljoen). Recentelijk zijn daar de problemen met de airbags van Takata bijgekomen. Als gevolg daarvan hebben Honda, Nissan en Mazda samen drie miljoen auto’s teruggeroepen vanwege mogelijke problemen met airbags. Eerder deed Toyota dat al met 2,4 miljoen auto’s.

Het einde van de airbagellende is daarmee nog niet in zicht, want ook BMW lijkt nu modellen te moeten terugroepen vanwege airbags van toeleverancier Takata. Eerder bleek dat ook Ford en Chrysler auto’s moesten terugroepen vanwege niet juist werkende airbags. Of de acties effectief zijn, is evenwel twijfelachtig: 1 op de 4 auto’s die in de VS worden teruggeroepen komt helemaal niet naar de garage. Daardoor rijden in het land miljoenen potentieel gevaarlijke auto’s rond. Sommige autobezitters denken dat de post over een terugroepactie ‘junkmail’ is en gooien die weg. Daarnaast denken automobilisten soms dat een terugroepactie niet dringend of nodig is – waarna die vergeten wordt.

Volgens gegevens van Carfax, een bedrijf dat zich bezig houdt met het vastleggen van de historie van auto’s, rijden in de Verenigde Staten zo’n 36 miljoen auto’s rond die niet in de garage zijn geweest voor een terugroepactie. Vooral bij oudere exemplaren is de respons op terugroepacties slecht. Autofabrikanten proberen de respons te verbeteren door klanten na te bellen, extra post te sturen en door campagnes via social media. Overigens claimt General Motors (GM) een hogere respons op terugroepacties: tachtig procent van zijn klanten zou binnen een jaar reageren en 85 procent binnen twee jaar. GM stuurt om de drie maanden herinneringsbriefkaarten voor de terugroepactie.

Recordaantal terugroepacties VS in 2014 - Automobielmanagement.nl

Recordaantal terugroepacties VS in 2014

Hoewel het jaar nog niet eens halverwege is, wordt 2014 voor de Amerikaanse auto-industrie het jaar met het hoogste aantal terugroepacties.

Nu al staat de teller boven de 31 miljoen auto’s. Dat is meer dan het record van heel 2004, toen er 30,8 miljoen terug moesten naar de dealer. De belangrijkste ‘veroorzaker’ is General Motors. Onder meer vanwege problemen met contactsloten moest het enorme hoeveelheden auto’s terugroepen ( 17,7 miljoen). Recentelijk zijn daar de problemen met de airbags van Takata bijgekomen. Als gevolg daarvan hebben Honda, Nissan en Mazda samen drie miljoen auto’s teruggeroepen vanwege mogelijke problemen met airbags. Eerder deed Toyota dat al met 2,4 miljoen auto’s.

Het einde van de airbagellende is daarmee nog niet in zicht, want ook BMW lijkt nu modellen te moeten terugroepen vanwege airbags van toeleverancier Takata. Eerder bleek dat ook Ford en Chrysler auto’s moesten terugroepen vanwege niet juist werkende airbags. Of de acties effectief zijn, is evenwel twijfelachtig: 1 op de 4 auto’s die in de VS worden teruggeroepen komt helemaal niet naar de garage. Daardoor rijden in het land miljoenen potentieel gevaarlijke auto’s rond. Sommige autobezitters denken dat de post over een terugroepactie ‘junkmail’ is en gooien die weg. Daarnaast denken automobilisten soms dat een terugroepactie niet dringend of nodig is – waarna die vergeten wordt.

Volgens gegevens van Carfax, een bedrijf dat zich bezig houdt met het vastleggen van de historie van auto’s, rijden in de Verenigde Staten zo’n 36 miljoen auto’s rond die niet in de garage zijn geweest voor een terugroepactie. Vooral bij oudere exemplaren is de respons op terugroepacties slecht. Autofabrikanten proberen de respons te verbeteren door klanten na te bellen, extra post te sturen en door campagnes via social media. Overigens claimt General Motors (GM) een hogere respons op terugroepacties: tachtig procent van zijn klanten zou binnen een jaar reageren en 85 procent binnen twee jaar. GM stuurt om de drie maanden herinneringsbriefkaarten voor de terugroepactie.