Gianni Lancia stond aan het hoofd van automerk Lancia van 1947 tot 1955, toen de familie Lancia de controle over het verlieslatende bedrijf opgaf. Lancia werd door Vincenzo Lancia, de vader van Gianni, opgericht in 1906.

Gianni Lancia wordt geroemd voor zijn technische expertise eerder dan dat hij een zakenman was. Onder zijn leiding domineerde Lancia F1-races en produceerde het een van de technisch meest geavanceerde wagens van zijn tijd, de Aurelia, terwijl het bedrijf op de rand van het bankroet balanceerde. In 1955 kwam Lancia’s belangrijkste F1-rijder Alberto Ascari om het leven bij een crash in Monza. Gianni Lancia doneerde vervolgens de F1-tak van het bedrijf aan Ferrari, dat met die hulp het seizoen 1956 wist te winnen, en verkocht de rest aan de Italiaanse cementfamilie Pesenti. Het bedrijf bleef evenwel in de schulden zitten en werd in 1969 door Fiat gekocht voor een symbolische lire. Lancia werd als merk jarenlang verwaarloosd en huidig topman van de Fiat-Chrysler groep Sergio Marchionne kondigde aan dat de stekker van het merk uitgetrokken wordt.

Gianni heeft na het verlaten van het Lancia bedrijf een teruggetrokken leven geleid en zo heeft ook zijn begrafenis geheel binnen besloten kring plaatsgevonden. Hij kwam de laatste jaren zelden terug in zijn geboortedorp. Maar vanaf nu rust hij in het familiegraf in Fobello, bij zijn vader.