Tweede werd Auto Blaschke uit Tilburg, gevolgd door  Excellent Automotive uit Venlo. De bekendmaking op sportcentrum Papendal gebeurde door Erica Terpstra. De drie kandidaten waren bezocht door de jury (voorzitter Ferry Smith namens ANWB, Nathan Bakker namens Bovemij, René Stolp van het RDC en Oskar Bronsgeest van W&D Consultants). Ook het oordeel van een mystery shopper telde mee in de afweging. De consultants keken met name naar klantbeleving, ondernemerschap en toekomstvisie. De mystery shoppers beoordeelden de bedrijven vanuit het perspectief van de klant, zowel op gebied van sales als van aftersales.

MAK Auto & Techniek is aangesloten bij Bosch Car Service en doet met zes bruggen jaarlijks 2750 doorgangen. Gemiddeld worden per jaar 320 occasions en dertig nieuwe auto’s verkocht. Er is ‘Duitse’ merkspecialisatie: Mercedes, BMW, Volkswagen en Audi occasionsBehalve met verkoop en onderhoud/reparatie is het bedrijf ook actief met import en leasing. Opvallend is volgens de jury het dankzij veel glas uiterst transparante, zelf ontworpen nieuwbouwpand. Het bedrijf heeft negen medewerkers. MAK legt volgens de jury heel goed de focus op klantbeleving. Uit het juryrapport: "De warmte is bijna voelbaar. Gelet op de grote bedrijvigheid tijdens de jurybezoeken lijken klanten dat te herkennen en te waarderen. Ook hebben zij een inspirerend recept gevonden voor een groot actueel probleem in de branche: continuïteit in de bedrijfsvoering. Er zijn duidelijke keuzes gemaakt door, maar vooral in samenspraak met de directieleden en medewerkers."

Over Auto Blaschke (elf medewerkers, aangesloten bij Bosch Car Service) zegt de jury: "De tweede plaats is voor het bedrijf dat klantrelatie hoog in het vaandel heeft staan. Klanten lijken zich er snel thuis te voelen. Erg sterk in aftersales met een multibrand marktbenadering waarbij de primaire focus ligt op de ‘gewone’ auto. Sterk intuïtief gestuurd op basis van jarenlange ervaring."

En over Mercedes-specialist EAG (twaalf medewerkers): "Op de derde plaats eindigt het bedrijf dat zich heeft verdiept in positionering in de markt. Procesmatig is de bedrijfsvoering goed doordacht en de ondernemer heeft hard gewerkt om te komen waar hij nu staat. De premium uitstraling past uitstekend bij merkspecialisatie. Het business model zou een voorbeeld kunnen zijn voor andere bedrijven die over willen gaan tot merkspecialisatie."

Bovag Onafhankelijke Autobedrijven organiseerde de verkiezing voor de achtste keer.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding