Niet inbegrepen zijn aanverwante kosten zoals brandstof, verzekering, stalling en eventueel belastingen. De bedragen staan, meldt Oldtimerblog.nl, in de FIVA Oldtimer Study 2014, deze week aangeboden aan de werkgroep Historische Voertuigen van het Europees Parlement. Met het onderzoek wil de FIVA (koepel voor oldtimerclubs) de positie van de oldtimer binnen de Europese Unie verbeteren. Voor het rapport zijn twintigduizend bezitters geënquêteerd, samen eigenaar van zo’n veertigduizend oldtimers. Ook bedrijven zijn ondervraagd: 986 vulden de vragenlijst in. Ten slotte werkten ook 1.435 oldtimerclubs mee.

Naar schatting zijn er in de Europese Unie 1,5 miljoen historische voertuigen: personenauto’s, bedrijfswagens, gemotoriseerde tweewielers. Twee procent van de eigenaren gebruikt zijn historische voertuig dagelijks. De overgrote meerderheid heeft ‘m om te toeren, evenementen te bezoeken, te sleutelen of uit nostalgie. Het jaarlijkse kilometrage is gemiddeld 2.484 kilometer voor historische personenauto’s, 1.137 voor motorfietsen en 1.283 kilometer voor oldtimer vrachtwagens en bussen. In totaal maken historische voertuigen 1 procent uit van het Europese voertuigpark.

De sector die zich bezighoudt met restauratie en onderhoud van historische voertuigen bestaat voornamelijk uit MKB-bedrijven. Daar werken in totaal binnen de EU 110 duizend personen. Veel ondernemers in de bedrijfstak zien dat het moeilijker wordt om medewerkers te vinden met de vereiste kennis en vaardigheden. Overigens is volgens het rapport de uitstoot van CO2 bij oldtimers niet veel hoger dan bij moderne auto’s. Dat zou komen doordat sinds 1985 bij moderne auto’s het brandstofverbruik niet veel is gedaald. Debet daaraan is het extra gewicht dat tal van veiligheidsvoorzieningen met zich meebrengen.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding