De innovatiekracht van de Duitse autofabrikanten is in hun waarneming duidelijk achteruit gegaan. In de studie van de Boston Consulting Group (BCG) van vorig jaar werd BMW nog als enige Duitse fabrikant gerangschikt in de toptien van de innovatiefste ondernemingen van de wereld. Maar nu ligt BMW op plaats 18, zo blijkt uit het BCG-onderzoek onder vijftienhonderd hooggeplaatste managers.  Ook Volkswagen (21), Daimler (25) en Audi (28) zijn duidelijk gezakt op de ranglijst.    

De hoogste posities werden wederom ingenomen door de Amerikaanse technologie-ondernemingen Apple, Google, Microsoft, IBM en … Tesla. "De Amerikaanse ondernemingen pakken het thema veel holistischer (kijkend naar het grote geheel, red) aan als de Duitse", zegt Carsten Kratz van BCG Deutschland. Innovatie zou in Duitsland te veel op de producten worden betrokken. Duitse ondernemingen moeten het thema veel ‘breder’ bekijken.
Alleen Siemens is het in het afgelopen jaar gelukt te stijgen op de lijst (van 39 naar 15). Siemens wordt door onderwerpen als de digitale fabriek als verhoudingsgewijs innovatief gezien, aldus Kratz.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding