Daarmee deed Lancia het duidelijk slechter dan de markt als geheel (min zeven procent), al waren er collega-merken met nog grotere rampspoed (Chevrolet, Fisker, Landwind). In december leek sprake  van een kleine opleving – acht registraties meer dan in dezelfde maand van 2013 – maar dat kwam doordat nog snel even acht Delta’s op kenteken werden gezet. Dit model is namelijk sinds 1 januari 2015 uit het leveringsprogramma gehaald, samen met de Thema. Omdat de Musa in 2013 al was gesaneerd en de Flavia een doodgeboren kind bleek, blijven nu alleen de Ypsilon en de Voyager over.

Te duur

De Delta was alleen nog met benzinemotor leverbaar, maar zou volgens de importeur door de veranderde autobelastingen in 2015 te duur zijn worden. De Thema (een verkapte Chrysler 300C) was net als de eveneens Amerikaanse Voyager een vreemde eend in de bijt. Bovendien had hij als nadeel dat in ons land (grote) sedanmodellen zonder gerespecteerd premiumlogo nagenoeg onverkoopbaar zijn. En laten we er geen doekjes om winden: Lancia is misschien wel premium, maar niet gerespecteerd meer – daarvoor is de identiteitscrisis te groot.

De Voyager ontspringt voorlopig de dans, ondanks zijn dorstige Amerikaanse V6 en agrarische Europese 4 cilinder dieselmotor. Dat komt omdat de grote MPV veel minder concurrentie kent, hetgeen het model enigszins verkoopbaar houdt. Althans, tot de nieuwe generatie Ford Galaxy en Renault Espace in de showrooms arriveert. Chrysler werkt overigens zelf ook aan een nieuwe grote MPV, maar als die naar Europa komt, dan zal dit model onder eigen label verkocht gaan worden. Lancia gaat in 2016 helemaal uit Nederland verdwijnen. Het merk trekt zich terug op de thuismarkt Italië, waar de Ypsilon nog een grote populariteit geniet. Tegen die tijd zal er overigens geen enkele Lancia in Italië meer worden gebouwd, want het basismodel ziet in Polen het levenslicht.

Uit voorraad

De Delta is inmiddels uit productie: hij wordt alleen nog uit voorraad verkocht. Voor de Ypsilon is geen opvolger gepland. Een blunder van de eerste orde, want er is niet alleen in Italië een markt voor een compacte premiumauto op basis van alledaagse Fiat techniek. Helemaal omdat zustermerk Alfa Romeo de MiTo niet zal vervangen. Dit betekent dat er medio 2017/2018 definitief een einde komt aan het roemruchte, maar in de afgelopen decennia zwaar verwaarloosde automerk. Het verhaal van Lancia gaat dan als een nachtkaars uit.

Toralt Deinum (Autointernationaal.nl)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding