Het onderzoek is in nauwe samenwerking met ‘Delft’ gehouden door de FIVA (Fédération Internationale des Véhicules Anciens), koepel van nationale federaties van historische voertuigen. De eigenaren beschikken samen over 43,6 duizend klassiekers, goed voor één procent van het Europese wagenpark. Verder hebben 110 duizend mensen in Europa werk aan de klassiekerbusiness. Volgens de FIVA gaat in deze bedrijfstak 5,5 miljard euro per jaar om. Gemiddeld geeft een eigenaar van een klassieke auto 6,5 duizend euro per jaar uit om zijn mobiele hobby op de weg te houden. Slechts één procent van alle ondervraagden zegt de auto te hebben gekocht als belegging. ‘Plezier’ is voor de meeste mensen het belangrijkste. Als hoofdmotief voor de aanschaf noemt 42 procent het meedoen aan evenementen. Zelf sleutelen wordt genoemd door twintig procent. Gemiddeld rijden klassiekereigenaren veertienhonderd kilometer per jaar c.q. 32 dagen per jaar met hun voertuig. De gemiddelde bezitter is een man van 53, met een inkomen van rond de zeventigduizend euro. Een op de honderd klassieke auto’s heeft een vrouwelijke eigenaar.

Op 1 juli gaf Ton Roks (hoofdredacteur van Octane Magazine en AM-columnist) een voordracht op het Aftermarket Event van AM over dit onderzoek.