Column Clem Dickmann: Schisma

Dit wordt een mooi autojaar, zo begrijp ik. Terwijl het algehele ondernemersvertrouwen nog onder water staat, heeft de autosector er weer ouderwets zin in. Dit is althans de verrassende conclusie van een brancheonderzoek daarover.

Je gaat bijna aan je professionele vermogens twijfelen als je zoiets leest. Met een dramatisch lage nieuwverkoop in aantocht en de alsmaar tanende marktvraag in de naverkoop moet er toch een bijzondere reden voor al dat optimisme zijn. Lang zoeken hoef je er niet voor: een kort bezoek aan de enige echte autotentoonstelling, die in Genève, is eigenlijk al voldoende. We gaan namelijk weer leuke auto’s maken. Met imposante motorgeluiden. Met spectaculair design. Met enorme prijzen ook. De auto-industrie is duidelijk onder het juk van die vermaledijde milieuterreur uitgekropen. De genoemde autoshow bulderde van het plezier en het geld. Laadpalen, koolstofdioxide-geneuzel, het is nog slechts in de kantlijn aanwezig. Hooguit als marketingdingetje. Kijk-ons-merk-toch-nog-goed-bezig-zijn, wil het ijlings ingerichte standhoekje ons doen geloven. Veel overtuiging gaat er niet meer vanuit maar het hoort bij het spel. Wat wil je ook, als ‘s-lands grootste dealer onomwonden toegeeft dat het positieve rendement van 2015 vooral te danken was aan de bijtellingsregels. Ik ben nu al benieuwd wat ze voor 2016 als faalreden gaan opvoeren.

Kortom, er lijkt weer meer eigen controle over de business. Minder sturing vanuit Den Haag plus een lekker economisch briesje in het grootzeil. Groot was dan ook de verontwaardiging toen sociaaldemocraat Jan Vos wees op de milieu-uitdagingen waar we met z’n allen voor staan. Over tien jaar alleen nog maar stekkerauto’s in de showroom. Het huis was te klein. De autolobby reageerde boos en denigrerend. Stekkerauto’s zijn namelijk prima zolang we er maar gemak van hebben.

Ondertussen gaan de sluipende ontwikkelingen gewoon door. Leasebedrijven pakken steeds meer hun positie als autoverkoper en de autoconsument is steeds vaker huurder in plaats van eigenaar. Er begint zich stilaan een schisma af te tekenen tussen wat industrie en markt belangrijk vinden. Daartussen zit dan nog de overheid met z’n eigen verantwoordelijkheid voor de grote lijnen. Je kunt niet anders dan constateren dat er veel licht tussen die opvattingen zit. Zoveel zelfs, dat het wel eens slechts zou kunnen aflopen als de autosector niet op tijd wakker wordt.

Maar goed, zo’n vaart zal het ook wel niet lopen. De test op de A2 met de quasi-autonome auto’s was gelukkig geen al te groot succes, al wilde de publiciteitsdiarree eromheen ons anders doen geloven. In die zin heeft dit nieuwe project alles in zich om de stekkerauto op te volgen; prima als autopromotie maar mocht het ooit serieus worden dan zijn we alsnog tegen.

Column Clem Dickmann: Schisma - Automobielmanagement.nl

Column Clem Dickmann: Schisma

Dit wordt een mooi autojaar, zo begrijp ik. Terwijl het algehele ondernemersvertrouwen nog onder water staat, heeft de autosector er weer ouderwets zin in. Dit is althans de verrassende conclusie van een brancheonderzoek daarover.

Je gaat bijna aan je professionele vermogens twijfelen als je zoiets leest. Met een dramatisch lage nieuwverkoop in aantocht en de alsmaar tanende marktvraag in de naverkoop moet er toch een bijzondere reden voor al dat optimisme zijn. Lang zoeken hoef je er niet voor: een kort bezoek aan de enige echte autotentoonstelling, die in Genève, is eigenlijk al voldoende. We gaan namelijk weer leuke auto’s maken. Met imposante motorgeluiden. Met spectaculair design. Met enorme prijzen ook. De auto-industrie is duidelijk onder het juk van die vermaledijde milieuterreur uitgekropen. De genoemde autoshow bulderde van het plezier en het geld. Laadpalen, koolstofdioxide-geneuzel, het is nog slechts in de kantlijn aanwezig. Hooguit als marketingdingetje. Kijk-ons-merk-toch-nog-goed-bezig-zijn, wil het ijlings ingerichte standhoekje ons doen geloven. Veel overtuiging gaat er niet meer vanuit maar het hoort bij het spel. Wat wil je ook, als ‘s-lands grootste dealer onomwonden toegeeft dat het positieve rendement van 2015 vooral te danken was aan de bijtellingsregels. Ik ben nu al benieuwd wat ze voor 2016 als faalreden gaan opvoeren.

Kortom, er lijkt weer meer eigen controle over de business. Minder sturing vanuit Den Haag plus een lekker economisch briesje in het grootzeil. Groot was dan ook de verontwaardiging toen sociaaldemocraat Jan Vos wees op de milieu-uitdagingen waar we met z’n allen voor staan. Over tien jaar alleen nog maar stekkerauto’s in de showroom. Het huis was te klein. De autolobby reageerde boos en denigrerend. Stekkerauto’s zijn namelijk prima zolang we er maar gemak van hebben.

Ondertussen gaan de sluipende ontwikkelingen gewoon door. Leasebedrijven pakken steeds meer hun positie als autoverkoper en de autoconsument is steeds vaker huurder in plaats van eigenaar. Er begint zich stilaan een schisma af te tekenen tussen wat industrie en markt belangrijk vinden. Daartussen zit dan nog de overheid met z’n eigen verantwoordelijkheid voor de grote lijnen. Je kunt niet anders dan constateren dat er veel licht tussen die opvattingen zit. Zoveel zelfs, dat het wel eens slechts zou kunnen aflopen als de autosector niet op tijd wakker wordt.

Maar goed, zo’n vaart zal het ook wel niet lopen. De test op de A2 met de quasi-autonome auto’s was gelukkig geen al te groot succes, al wilde de publiciteitsdiarree eromheen ons anders doen geloven. In die zin heeft dit nieuwe project alles in zich om de stekkerauto op te volgen; prima als autopromotie maar mocht het ooit serieus worden dan zijn we alsnog tegen.