Voor het eind van het jaar moeten nog vijf Duitse autobedrijven het certificaat krijgen waarna Volvo Duitsland de persoonlijke service verder wil uitrollen naar zo’n 70 dealerbedrijven. ‘’Ons doel is tegen 2020 een nationale dekking te bereiken,” zegt Frank Denzin, directeur customer services bij Volvo Deutschland.

Met het nieuwe concept beoogt Volvo de efficiëntie en de kwaliteit van de werkplaatsactiviteiten merkbaar te verbeteren. Dat betekent dat monteurs voortaan optreden als klantendiensttechnici die altijd in teams van twee aan een auto werken en daarbij ook een breder aantal klussen kunnen uitvoeren. De monteurs zijn ook het persoonlijk aanspreekpunt voor de klant. Daarnaast moeten onder meer overbodige afstanden in de werkplaats worden voorkomen, met name door de benodigde apparatuur en gereedschappen zo dicht mogelijk bij de plaats waar gewerkt wordt te zetten.

Om het certificaat te behalen, moet een dealer investeren in de uitrusting van zijn werkplaats en in opleidingen van het garagepersoneel. Die trainingen alleen al duren zes tot negen maanden. Soms zijn ook bouwkundige aanpassingen nodig. Volvo hoopt uiteindelijk met het concept de service aan de klant te versnellen en de wachttijden in de werkplaats terug te dringen.