“De berijder heeft één hand vrij en kan om zich heen kijken en ook handsignalen geven. Berijden gebeurt met je voeten door je gewicht te verplaatsen,” roept Audi. “We richten ons hiermee op klanten die op een duurzame en multi-modale manier onderweg zijn in de stad en voor wie stijl en functionaliteit belangrijk zijn,” zegt projectmanager micromobiliteit Thorsten Schrader.
De stuurstang van de autoped bevat de batterij en de verdere elektronica en moet het voertuigje ook stabiliteit verlenen. Die batterij wordt opgeladen door recuperatie bij het remmen en biedt daarmee een bereik van 20 kilometer. Productie en verkopen van de e-Scooter beginnen pas eind volgend jaar. Audi schat daarbij dat het vervoermiddel tegen die tijd rond de 2.000 euro zal gaan kosten. Overigens waarschuwt de Nederlandse politie regelmatig dat dit soort autoped’s niet op de openbare weg mogen komen zolang er geen toelatingsvergunning is verleend door de RDW. In Parijs gaan de elektrische autopeds al steeds meer in de ban omdat ze overal in de stad worden achtergelaten.