Corbo komt met aftersales game ‘Sturen op Cijfers’

Dankbare tijden voor organisatieadviesbureau Corbo. De uitdagingen in de branche zijn talrijk; het draait bij veel autobedrijven om zaken als schaalgrootte, het invoeren van nieuwe processen, het maken van efficiencyslagen en het zoeken naar de ‘juiste competenties’. Allemaal mooie, intensieve trajecten, zegt Sander Schreuder van Corbo. Bovendien: nu kan er ook spelenderwijs efficiency worden doorgevoerd!

Met ‘spelenderwijs’ doelt Schreuder op de aftersales game ‘Sturen op Cijfers’. Een door de eigen trainers van Corbo ontwikkeld spel waarin bijvoorbeeld het middelmanagement van dealerbedrijven diverse cases krijgt voorgeschoteld waarin wordt geleerd hoe je aftersalescijfers kan interpreteren en beïnvloeden. Tijdens het spel, waarin diverse groepen binnen een organisatie het tegen elkaar opnemen (competitie-element!) worden er vragen beantwoord over efficiency in de werkplaats of receptie, beschikbaarheid en productiviteit. “Allemaal gebaseerd op daadwerkelijke casussen van bedrijven. In een tweede, algemene ronde ook aandacht voor verschillende definities. Wat is bijvoorbeeld de definitie van efficiency? En wat is het verschil met productiviteit? Uiteindelijk kom je te weten waar je invloed op hebt en aan welke knoppen je moet draaien om het beter te kunnen doen”, aldus Schreuder.

Rode draad

Sturen op cijfers heet niet alleen het bordspel, het is feitelijk de rode draad in de dienstverlening van Corbo. De adviesorganisatie is gespecialiseerd in proces-, resultaat- en efficiencyverbetering op alle niveaus. Schreuder heeft de laatste jaren trainingen en coaching van medewerkers belangrijker zien worden. Want we zijn druk met zijn allen, stelt hij. Vaak te druk. “Iedereen binnen een bedrijf is gefocussed op de marge die binnengehaald moeten worden. Het gevaar is dat je dan oogkleppen ontwikkelt en dat je de hele dag bezig bent met brandjes blussen. Mijn advies luidt doorgaans: breng rust, plezier en bezieling in je organisatie. Dan is de kans groot dat je het ook nog eens beter doet”.

Scan

De Corbo-adviseurs beginnen altijd met een scan van een organisatie. Waarbij bijvoorbeeld ook de prestaties van verschillende vestigingen binnen één organisatie objectief worden vergeleken. Dergelijke opdrachten komen van importeurs. Ook dealerorganisaties en schadebedrijven heeft Corbo als klant. Tot op afdelingsniveau krijgt Corbo uiteindelijk inzichtelijk waar de bespaarmogelijkheden zitten. Schreuder weet ook dat er vraagstukken spelen bij werkplaatsen. Corbo komt er over de vloer. Schreuder: “Veel bedrijven hebben al een professionaliseringsslag gemaakt, waarbij er vaak schaalgrootte is doorgevoerd. Het personeel moet die veranderingen wel aankunnen. Die moeten er een nieuwe vorm in vinden. Veranderingen die je uiteindelijk ook moet borgen in een organisatie. Pas dan zit ons werk erop.”

Corbo komt met aftersales game ‘Sturen op Cijfers’ - Automobielmanagement.nl

Corbo komt met aftersales game ‘Sturen op Cijfers’

Dankbare tijden voor organisatieadviesbureau Corbo. De uitdagingen in de branche zijn talrijk; het draait bij veel autobedrijven om zaken als schaalgrootte, het invoeren van nieuwe processen, het maken van efficiencyslagen en het zoeken naar de ‘juiste competenties’. Allemaal mooie, intensieve trajecten, zegt Sander Schreuder van Corbo. Bovendien: nu kan er ook spelenderwijs efficiency worden doorgevoerd!

Met ‘spelenderwijs’ doelt Schreuder op de aftersales game ‘Sturen op Cijfers’. Een door de eigen trainers van Corbo ontwikkeld spel waarin bijvoorbeeld het middelmanagement van dealerbedrijven diverse cases krijgt voorgeschoteld waarin wordt geleerd hoe je aftersalescijfers kan interpreteren en beïnvloeden. Tijdens het spel, waarin diverse groepen binnen een organisatie het tegen elkaar opnemen (competitie-element!) worden er vragen beantwoord over efficiency in de werkplaats of receptie, beschikbaarheid en productiviteit. “Allemaal gebaseerd op daadwerkelijke casussen van bedrijven. In een tweede, algemene ronde ook aandacht voor verschillende definities. Wat is bijvoorbeeld de definitie van efficiency? En wat is het verschil met productiviteit? Uiteindelijk kom je te weten waar je invloed op hebt en aan welke knoppen je moet draaien om het beter te kunnen doen”, aldus Schreuder.

Rode draad

Sturen op cijfers heet niet alleen het bordspel, het is feitelijk de rode draad in de dienstverlening van Corbo. De adviesorganisatie is gespecialiseerd in proces-, resultaat- en efficiencyverbetering op alle niveaus. Schreuder heeft de laatste jaren trainingen en coaching van medewerkers belangrijker zien worden. Want we zijn druk met zijn allen, stelt hij. Vaak te druk. “Iedereen binnen een bedrijf is gefocussed op de marge die binnengehaald moeten worden. Het gevaar is dat je dan oogkleppen ontwikkelt en dat je de hele dag bezig bent met brandjes blussen. Mijn advies luidt doorgaans: breng rust, plezier en bezieling in je organisatie. Dan is de kans groot dat je het ook nog eens beter doet”.

Scan

De Corbo-adviseurs beginnen altijd met een scan van een organisatie. Waarbij bijvoorbeeld ook de prestaties van verschillende vestigingen binnen één organisatie objectief worden vergeleken. Dergelijke opdrachten komen van importeurs. Ook dealerorganisaties en schadebedrijven heeft Corbo als klant. Tot op afdelingsniveau krijgt Corbo uiteindelijk inzichtelijk waar de bespaarmogelijkheden zitten. Schreuder weet ook dat er vraagstukken spelen bij werkplaatsen. Corbo komt er over de vloer. Schreuder: “Veel bedrijven hebben al een professionaliseringsslag gemaakt, waarbij er vaak schaalgrootte is doorgevoerd. Het personeel moet die veranderingen wel aankunnen. Die moeten er een nieuwe vorm in vinden. Veranderingen die je uiteindelijk ook moet borgen in een organisatie. Pas dan zit ons werk erop.”