MSR Consulting: Hoe haal je het maximale uit je markt?

Er is nogal wat gaande in de autowereld en in de komende jaren wordt het alleen nog ingewikkelder. Hoe ziet de autobranche er in ons land uit over, pakweg, vijf jaar? Dat weet niemand precies, maar MSR heeft in ‘Forecast 2025’ wel een aantal mogelijke scenario’s klaar.

“Wij ondersteunen importeurs en dealers bij de keuzes die ze maken voor de nabije toekomst”, zegt Ronald van Eck. “We kunnen een aantal ontwikkelingen aanwijzen die steeds meer effect krijgen, maar de invloeden daarvan zijn per merk soms sterk verschillend. Iedereen denkt natuurlijk meteen aan de opkomst van elektrische auto’s. Per 1 januari gaat de bijtelling omhoog en hoe gaat dat in de komende jaren verder? Tegelijk zien we het aanbod van vooral betaalbaardere elektrische auto’s stijgen. Die lage bijtelling is natuurlijk fijn voor de berijders, maar je ziet geleidelijk ook de ‘Total cost of ownership’ per auto verschuiven. Dat is van belang voor de bedrijven die zakelijke auto’s inzetten. Los daarvan streven steeds meer bedrijven naar een groen imago, dat speelt hierin ook mee. Als er echt grotere aantallen elektrische auto’s op de weg komen, dan heeft dat op dealerniveau gevolgen voor de werkplaatsbezetting. Gezien de lange wachttijden bij sommige dealers is dat een heel tegenstrijdige ontwikkeling. Nú zou je meer capaciteit moeten hebben, over enkele jaren juist minder”.

Stikstofcrisis

“Iets heel anders, maar ook heel actueel, is de stikstofcrisis. We gaan nu met z’n allen 100 kilometer per uur rijden. Wat heeft dat voor gevolgen voor de keuzes die kopers gaan maken? Het kan nogal wat gevolgen hebben voor de merken die relatief veel auto’s met een hoog prestatieniveau aanbieden. Een uitvloeisel van die stikstofcrisis, is de crisis in de bouw. Dat kan weer doorwerken in de aanschaf en vervanging van met name lichte bedrijfsauto’s”.

Flexibele overheid

“We hebben ook te maken met een overheid, zowel nationaal als lokaal, die alle kanten op lijkt te schieten. Uit de voorgenomen plannen blijkt dat de regering de vrijheid wil hebben om tussentijds bijvoorbeeld de bijtellingspercentages te wijzigen. Het is nog onduidelijk of er een hogere houderschapsbelasting komt voor oudere diesels en in Amsterdam wordt nog gedacht over een sloopregeling. Wat je er ook van vindt, je krijgt er als autobedrijf sowieso mee te maken”.

Nieuwe mobiliteitsconcepten

“Er zijn nog meer ontwikkelingen. Je ziet nieuwe mobiliteitsconcepten ontstaan, denk aan carsharing, private leaseconstructies waarbij de auto ook aan derden wordt verhuurd, of een zakenauto die overdag nu stilstaat, maar ook voor andere zakelijke ritten kan worden gebruikt. Als uitvloeisel hiervan zien we samenwerkingsverbanden ontstaan tussen partijen die eerder niets met elkaar te maken hadden. Aan invloeden geen gebrek, zie daar als auto-importeur en –dealer je weg maar in te vinden. Daarbij kan MSR heel veel hulp bieden. Tegelijk assisteren we merken bij de verschuiving in businessmodellen. Bij verschillende merken worden traditionele taken van het dealernetwerk gecentraliseerd bij de importeur. Met al die bewegingen in het achterhoofd helpt MSR heel concreet importeurs en dealers om de best mogelijke resultaten te behalen, met name als het gaat om een zo goed mogelijk rendement”.

MSR Consulting: Hoe haal je het maximale uit je markt? - Automobielmanagement.nl

MSR Consulting: Hoe haal je het maximale uit je markt?

Er is nogal wat gaande in de autowereld en in de komende jaren wordt het alleen nog ingewikkelder. Hoe ziet de autobranche er in ons land uit over, pakweg, vijf jaar? Dat weet niemand precies, maar MSR heeft in ‘Forecast 2025’ wel een aantal mogelijke scenario’s klaar.

“Wij ondersteunen importeurs en dealers bij de keuzes die ze maken voor de nabije toekomst”, zegt Ronald van Eck. “We kunnen een aantal ontwikkelingen aanwijzen die steeds meer effect krijgen, maar de invloeden daarvan zijn per merk soms sterk verschillend. Iedereen denkt natuurlijk meteen aan de opkomst van elektrische auto’s. Per 1 januari gaat de bijtelling omhoog en hoe gaat dat in de komende jaren verder? Tegelijk zien we het aanbod van vooral betaalbaardere elektrische auto’s stijgen. Die lage bijtelling is natuurlijk fijn voor de berijders, maar je ziet geleidelijk ook de ‘Total cost of ownership’ per auto verschuiven. Dat is van belang voor de bedrijven die zakelijke auto’s inzetten. Los daarvan streven steeds meer bedrijven naar een groen imago, dat speelt hierin ook mee. Als er echt grotere aantallen elektrische auto’s op de weg komen, dan heeft dat op dealerniveau gevolgen voor de werkplaatsbezetting. Gezien de lange wachttijden bij sommige dealers is dat een heel tegenstrijdige ontwikkeling. Nú zou je meer capaciteit moeten hebben, over enkele jaren juist minder”.

Stikstofcrisis

“Iets heel anders, maar ook heel actueel, is de stikstofcrisis. We gaan nu met z’n allen 100 kilometer per uur rijden. Wat heeft dat voor gevolgen voor de keuzes die kopers gaan maken? Het kan nogal wat gevolgen hebben voor de merken die relatief veel auto’s met een hoog prestatieniveau aanbieden. Een uitvloeisel van die stikstofcrisis, is de crisis in de bouw. Dat kan weer doorwerken in de aanschaf en vervanging van met name lichte bedrijfsauto’s”.

Flexibele overheid

“We hebben ook te maken met een overheid, zowel nationaal als lokaal, die alle kanten op lijkt te schieten. Uit de voorgenomen plannen blijkt dat de regering de vrijheid wil hebben om tussentijds bijvoorbeeld de bijtellingspercentages te wijzigen. Het is nog onduidelijk of er een hogere houderschapsbelasting komt voor oudere diesels en in Amsterdam wordt nog gedacht over een sloopregeling. Wat je er ook van vindt, je krijgt er als autobedrijf sowieso mee te maken”.

Nieuwe mobiliteitsconcepten

“Er zijn nog meer ontwikkelingen. Je ziet nieuwe mobiliteitsconcepten ontstaan, denk aan carsharing, private leaseconstructies waarbij de auto ook aan derden wordt verhuurd, of een zakenauto die overdag nu stilstaat, maar ook voor andere zakelijke ritten kan worden gebruikt. Als uitvloeisel hiervan zien we samenwerkingsverbanden ontstaan tussen partijen die eerder niets met elkaar te maken hadden. Aan invloeden geen gebrek, zie daar als auto-importeur en –dealer je weg maar in te vinden. Daarbij kan MSR heel veel hulp bieden. Tegelijk assisteren we merken bij de verschuiving in businessmodellen. Bij verschillende merken worden traditionele taken van het dealernetwerk gecentraliseerd bij de importeur. Met al die bewegingen in het achterhoofd helpt MSR heel concreet importeurs en dealers om de best mogelijke resultaten te behalen, met name als het gaat om een zo goed mogelijk rendement”.