Bynco zet grote stappen in online autoverkoop

In 2017 werd Bynco (‘Buy Your Next Car Online’) opgericht als één van de eerste volledig digitale autobedrijven. Na voorzichtig pionierswerk is het bedrijf dit jaar flink gegroeid. Staat de online showroom nu echt op het punt om de traditionele showroom te gaan verdringen?

“We zagen dat er steeds meer verkeer kwam maar waren zelf niet in staat om voldoende aanbod te genereren passend bij die vraag. We zijn daarom gaan aftasten of er animo was voor een model waarin wij transformeerden van digitaal autobedrijf naar een digitale verkoper,” aldus Jeroen Veldman, general manager bij Bynco, dat deel uitmaakt van de AutoBinck Group. “Al snel werden we benaderd door diverse partijen die landelijk wilden gaan verkopen en wilden experimenteren met online verkoop. Vandaar dat we ons e-commerce platform daarvoor hebben opengesteld.

Geen leads

“Begin dit jaar begonnen we met het afbouwen van auto’s uit de Bynco-voorraad en zijn we begonnen met de verkoop van auto’s van derde partijen.” Volgens Veldman is Bynco veel meer dan een pure advertentie-verkoopsite. “Er zijn heel veel platforms waarop je je aanbod kunt presenteren, maar die leveren in het beste geval alleen maar leads op. Wij leveren geen leads, wij verkopen auto’s. “Bynco neemt namelijk het hele proces voor haar rekening, waaronder al het klantcontact maar ook de volledige marketing automation-flow, zoals Veldman dat noemt. “We blijven leads opvolgen, mails en chats beantwoorden. Dat doen we zeven dagen per week, van 7 uur ’s ochtends tot 23.00 uur ’s avonds.”

Klantcontact maakt verschil

Die continue leadopvolging is van cruciaal belang, want volgens Veldman is 33 procent van de chatleads na 68 seconden al afgehaakt als er geen respons komt. De general manager claimt dat Bynco het beste automatiseringssysteem biedt voor auto e-commerce, maar het is het klantcontact dat het verschil maakt. “1 op de 25 mensen koopt een auto blindelings, de rest wil toch contact. Daarom investeren wij de komende periode verder in klantcontact om dit naar een nog hoger niveau te brengen.”

Hybride

Bynco streefde ernaar om dit jaar 1.900 auto’s aan te bieden en met 10 partijen te gaan samenwerken, maar dat werden 18 partijen en ruim 4.000 auto’s. Arval laat een deel van het B2C-traject verzorgen door Bynco. Bynco heeft als ambitie om de klant in de nabije toekomst altijd van een passende oplossing te voorzien. Ook als deze geen occasion zoekt, maar een nieuwe auto of een private leaseauto. “We hebben ruim 100.000 unieke bezoekers per maand en beschikken qua verkeer over een goede organische basis.” Veldman denkt overigens niet dat de traditionele showroom volledig zal verdwijnen. “Ik geloof in een hybride concept, online is een mooie aanvulling.”

Foto: Robin Britstra
Bynco zet grote stappen in online autoverkoop - Automobielmanagement.nl

Bynco zet grote stappen in online autoverkoop

In 2017 werd Bynco (‘Buy Your Next Car Online’) opgericht als één van de eerste volledig digitale autobedrijven. Na voorzichtig pionierswerk is het bedrijf dit jaar flink gegroeid. Staat de online showroom nu echt op het punt om de traditionele showroom te gaan verdringen?

“We zagen dat er steeds meer verkeer kwam maar waren zelf niet in staat om voldoende aanbod te genereren passend bij die vraag. We zijn daarom gaan aftasten of er animo was voor een model waarin wij transformeerden van digitaal autobedrijf naar een digitale verkoper,” aldus Jeroen Veldman, general manager bij Bynco, dat deel uitmaakt van de AutoBinck Group. “Al snel werden we benaderd door diverse partijen die landelijk wilden gaan verkopen en wilden experimenteren met online verkoop. Vandaar dat we ons e-commerce platform daarvoor hebben opengesteld.

Geen leads

“Begin dit jaar begonnen we met het afbouwen van auto’s uit de Bynco-voorraad en zijn we begonnen met de verkoop van auto’s van derde partijen.” Volgens Veldman is Bynco veel meer dan een pure advertentie-verkoopsite. “Er zijn heel veel platforms waarop je je aanbod kunt presenteren, maar die leveren in het beste geval alleen maar leads op. Wij leveren geen leads, wij verkopen auto’s. “Bynco neemt namelijk het hele proces voor haar rekening, waaronder al het klantcontact maar ook de volledige marketing automation-flow, zoals Veldman dat noemt. “We blijven leads opvolgen, mails en chats beantwoorden. Dat doen we zeven dagen per week, van 7 uur ’s ochtends tot 23.00 uur ’s avonds.”

Klantcontact maakt verschil

Die continue leadopvolging is van cruciaal belang, want volgens Veldman is 33 procent van de chatleads na 68 seconden al afgehaakt als er geen respons komt. De general manager claimt dat Bynco het beste automatiseringssysteem biedt voor auto e-commerce, maar het is het klantcontact dat het verschil maakt. “1 op de 25 mensen koopt een auto blindelings, de rest wil toch contact. Daarom investeren wij de komende periode verder in klantcontact om dit naar een nog hoger niveau te brengen.”

Hybride

Bynco streefde ernaar om dit jaar 1.900 auto’s aan te bieden en met 10 partijen te gaan samenwerken, maar dat werden 18 partijen en ruim 4.000 auto’s. Arval laat een deel van het B2C-traject verzorgen door Bynco. Bynco heeft als ambitie om de klant in de nabije toekomst altijd van een passende oplossing te voorzien. Ook als deze geen occasion zoekt, maar een nieuwe auto of een private leaseauto. “We hebben ruim 100.000 unieke bezoekers per maand en beschikken qua verkeer over een goede organische basis.” Veldman denkt overigens niet dat de traditionele showroom volledig zal verdwijnen. “Ik geloof in een hybride concept, online is een mooie aanvulling.”

Foto: Robin Britstra