Voor het onderzoek vroeg de ANWB offertes op bij meer dan 500 garagebedrijven, van merkdealer tot universeel en fastfitter. Er werden steeds dezelfde offertes aangevraagd voor dezelfde auto: het monteren van allseasonbanden (Michelin Cross Climate Plus), nieuwe remmen, een nieuwe koppeling en een nieuwe voorruit.

Prijsverschillen

De prijsverschillen liepen nogal uiteen, van enkele tientjes tot maar liefst 905 euro voor het vervangen van de koppeling. Voor het vervangen van de koppeling vragen merkdealers gemiddeld 1.016 euro waar de universeel dit voor 597 euro aanbiedt. Bij het onderhoud aan de remmen waren de prijsverschillen het kleinst, maar ook hier zit er 245 euro tussen de duurste en de goedkoopste offerte. Ook bij banden, een nieuwe koppeling of glasreparaties loont het volgens de ANWB te shoppen en kan de consument al snel 300 euro besparen.

Universeel is voordeligst

Duurste onderhoudsadres is de merkdealer. Merkdealers zijn ‘gemiddeld veruit het duurst’ aldus de ANWB, maar ook bij de fastfitters betaal je als automobilist soms de hoofdprijs is een van de conclusies. Het universele kanaal komt als voordeligste aanbieder uit de bus met gemiddeld de laagste prijzen. Alleen bij het monteren van een set nieuwe banden zijn de fastfitters gemiddeld iets goedkoper dan de universeel. Ook zijn er grote verschillen in uurloon en het aantal geoffreerde uren. De goedkoopste aanbieder rekent slechts 47,50 euro per uur, de duurste 128,50 euro. Het vervangen van de koppeling zou bij een aanbieder 3 uur duren, bij een ander ruim het dubbele. Opvallend is verder de manier waarop autobedrijven reageren op een offerteaanvraag. Een vijfde van de benaderde garages deed dit onvolledig, konden de reparatie niet uitvoeren of reageerden helemaal niet laat de ANWB weten.