Jasper Engel (links op de foto): “Er is een grote behoefte om de vakkennis van elektrisch vervoer te borgen. Het gaat namelijk niet alleen over alle technische ontwikkelingen die er gaande zijn, maar ook om beleid en fiscaliteit. Deze wereld van duurzaamheid is een maatje groter dan alleen auto’s, zoals we dat in de automotive al decennialang gewend zijn. Vele zaken zijn relatief nieuw en er is grote behoefte om alle kennis op het gebied van elektrische mobiliteit te bundelen.”

Opleiding

Een constatering die gebaseerd is op jarenlange ervaring in de autowereld. Jasper Engel en Arno Hofstede waren werkzaam voor auto-importeurs Opel Nederland en Pon, waar ze de ontwikkeling van de EV’s op de voet gevolgd hebben. Hofstede: “Het gaat er in de eerste plaats om dat iemand met vertrouwen over elektrische mobiliteit kan praten. Daarom hebben we een opleiding samengesteld, die afgerond wordt met een examen. We onderscheiden daarbij twee certificaten: voor EV-Adviseur met 70 examenvragen en voor EV-Specialist met 120 examenvragen. Omdat het aantal showroombezoeken van een potentiële autokoper van drie naar slechts één is gegaan, is het zaak dat een EV-Adviseur iemand meteen en volledig kan informeren. De klant verwacht iemand met kennis van zaken in de showroom, die bovendien enig gevoel heeft bij de ‘groene wereld’ erachter, de wereld van het klimaatakkoord en zonnepanelen. Na het behalen van het certificaat blijven we onze cursisten informeren over alle EV-ontwikkelingen.”

Bittere noodzaak

De Stichting Vakkennis Mobiliteit (afgekort SVKM) bestaat uit een bestuur, dat onder leiding van voorzitter Jan Rolleman dagelijks het aanspreekpunt is voor de opleiders en examenkandidaten en die uitvoering geeft aan de examinering en de uitgifte van de certificaten. Naast het uitvoerend bestuur is er een examencommissie en een raad van toezicht. De examencommissie is opnieuw een hele ervaren groep mensen, afkomstig van energiebedrijven, fleetowners, leasemaatschappijen en auto-importeurs. De SVKM verschijnt op een belangrijk moment op de markt, omdat de elektrische auto nu toch definitief zijn entree op de mondiale automarkt maakt. Tesla vulde een voortrekkersrol in, maar de grote autofabrikanten gaan nu toch echt op grote schaal EV’s produceren (Volkswagen!). En de eerste EV’s verschijnen als gebruikte auto ook al op de markt. De cirkel is daarmee rond. Borging van de kennis is daarom niet langer een leuk onderwerp voor een geïnteresseerde liefhebber, maar bittere noodzaak voor iedere branchegenoot.

Foto: Robin Britstra