Veel mensen werken (deels) thuis, maar lang niet iedereen. Miljoenen Nederlanders reizen inmiddels weer op regelmatige basis naar het werk. De fiets lijkt daarbij steeds populairder. Vitaliteit is de leidende motivatie (81%) om naar het werk te fietsen. Dit wordt gevolgd door 56% dat de fiets een goedkoper alternatief vindt voor de auto of het OV en door 43% dat de fiets als duurzaam alternatief ziet.

Lonneke van der Horst, marketing & innovation director bij ALD Automotive: “Ook onder leaserijders is er een toenemende fietsbehoefte; 14% zegt door COVID-19 vaker de fiets te pakken en 63% heeft interesse in de combinatie auto en fiets. De hoge score van vitaliteit als stimulans om de fiets te pakken, heeft waarschijnlijk onbewust een relatie met het virus. Gezondheid is nu natuurlijk een extra belangrijk thema.”

Vernieuwen

“Mensen zijn momenteel meer ontvankelijk voor nieuwe manieren om te reizen. Deze trend was al gaande en wordt vermoedelijk getriggerd door COVID-19, in elk geval heeft het deze trend versneld”, legt Van der Horst uit. “De mobiliteitsbehoefte verandert. Wij zien onder meer een groeiende vraag naar individuele manieren van reizen omdat alleen reizen veiliger is. En ook het kunnen combineren van vervoer kent een groeiende populariteit. Mocht je als werkgever je vervoersbeleid willen vernieuwen, dan is nu zeker het moment.”

43% van de ondervraagden met interesse in fietsen heeft een voorkeur om de woon-werkafstand per e-bike af te leggen. Tegen 39% van de ondervraagden op een reguliere stadsfiets. Ook is er een klein deel (9%) dat voor een speed pedelec kiest die tot wel 45 km/uur kan, en eveneens 9% die voor een sportfiets kiest.

E-bike

“Bij de 60-plussers is het aandeel dat voor een e-bike kiest net een beetje hoger. Onder jongeren tot 30 jaar is dat precies 50-50. De e-bike is erg populair. Dat zie je ook aan de verkoopcijfers. Deze fiets is natuurlijk ook uitermate geschikt voor de inzet van woon-werkverkeer omdat je met gemak grotere afstanden overbrugt”, besluit Van der Horst.